Eigenschappen

Prijs€ 77.000,-
Kilometerstand KM
Jaar1961
Aantal geproduceerd3443
StatusBeschikbaar
Motor4 cilinder in lijn
Vermogen115 pk
Motorblok nummer
Motor inhoud1975 cc
Transmissie5-bak handgeschakeld
Chassis
Kleur interieurBruin
Kleur exterieurrood
VelgenStalen velgen met originele wieldoppen
Chassisnummer

Omschrijving

Alfa Romeo 2000 Spider (1961)

 

‘Alfa Romeo – Made in Italy’, staat er trots op het typeplaatje in de deursponning van deze 2000 Spider. Alsof je daar aan zou kunnen twijfelen, wanneer je deze fraaie tweezits cabriolet uit 1961 bewondert. Carrozzeria Touring in Milaan bouwde de Spider, op de ingekorte bodempartij van de Alfa Romeo 2000 Berlina. Tussen 1957 en 1961 werden nog geen 3500 exemplaren van de Alfa Romeo 2000 Spider gebouwd.

 

Het exemplaar dat door Peet Classics wordt aangeboden, werd enige jaren geleden vanuit de Verenigde Staten in Nederland ingevoerd. De Amerikaanse versie van de 2000 Spider is herkenbaar aan de twee vlak tegen elkaar liggende luchtsleuven in de motorkap, die van elkaar worden gescheiden door een verchroomde sierlijst. Ook heeft de Amerikaanse versie slechts een enkele chroomlijst op de flanken. Deze 2000 Spider is nog een echte tweezitter, dus zonder het noodzitje dat vanaf juli 1961 tot de standaarduitrusting behoorde.

 

Sinds de 2000 Spider in Nederland is, werd flink geïnvesteerd in de technische conditie van de auto. De tweeliter viercilinder motor met dubbele nokkenas is gereviseerd bij Sam van Lingen in Houten, een gerenommeerde naam in de wereld van Alfa Romeo. De transmissie, de aandrijflijn en het onderstel zijn in topconditie gebracht door Caresance Classic Cars in Voorschoten, specialist in de restauratie en techniek van Italiaanse en Britse klassiekers.

 

De tweeliter viercilinder van de Alfa Romeo 2000 is direct afgeleid van de 1900 dubbelnokker uit de jaren vijftig. Deze motor werd ontwikkeld onder leiding van de beroemde Italiaanse ingenieur Orazio Satta Puliga – die later ook aan de wieg stond van onder meer de Alfa Romeo Giulietta, de Giulia, de Montreal en de Alfetta. De motor van de Alfa Romeo 2000 Spider wordt gevoed door dubbele Solex-carburateurs. Momenteel zijn hier semi-open luchtfilters op geschroefd, het originele filter met huis is echter bij de auto aanwezig.

 

De carrosserie van de Alfa Romeo 2000 Spider is nog nooit gerestaureerd; het plaatwerk is overal keihard en de rode lak geeft de auto een authentieke uitstraling. Bij de auto hoort een zwart gelakte hardtop. De rode carrosserie vormt een zeer geslaagde combinatie met de beige leren bekleding van het interieur, het lichtbruine tapijt en het zwart gelakte dashboard. Ook vanbinnen is de Alfa Romeo 2000 Spider een klassieke schoonheid. De lange, perfect onder handbereik gepositioneerde vloerpook staat in verbinding met een volledig gesynchroniseerde vijfversnellingsbak, wat beslist bijdraagt aan het rijplezier dat deze Italiaanse roadster te bieden heeft.

 

Deze kerngezonde Alfa Romeo 2000 Spider is dankzij de ruime kofferbak ideaal voor lange zomerse ritten door Europa. De auto stuurt fantastisch, waardoor hij zich op bergwegen uitstekend thuis voelt. Maar door het comfortabel afgestemde onderstel en de vijfde versnelling, leent de auto zich ook uitstekend voor snelle etappes over de Autobahn en Autostrada.

 

De Alfa Romeo 2000 Spider is inmiddels een zeldzame klassieker. Reden te meer om dit exemplaar te komen bekijken bij Peet Classics in Voorschoten.

 

English

Alfa Romeo 2000 Spider (1961)

 

'Alfa Romeo - Made in Italy', says the nameplate on the door pillar of this 2000 Spider with pride. As if that would be doubtful, when you’re admiring this beautiful 1961 two-seater convertible. This Spider was built at Carrozzeria Touring in Milan, on the shortened platform of the Alfa Romeo 2000 Berlina. Less than 3,500 copies of the Alfa Romeo 2000 Spider were built between 1957 and 1961.

 

The 2000 Spider offered by Peet Classics, was imported into the Netherlands from the United States a few years ago. This American specified version of the 2000 Spider is recognizable by the two flush air hoops in the hood, which are separated from each other by a chrome trim. Also, the American version only has a single chrome strip on the flanks. This 2000 Spider is still a real two-seater, without the emergency seat in the rear that was standard equipment from July 1961.

 

Since this Alfa Romeo 2000 Spider was registered in the Netherlands, considerable investments have been made in the technical condition of the car. The two-liter four-cylinder engine with double overhead camshafts was overhauled by Sam van Lingen in Houten (NL), a renowned name in the world of Alfa Romeo. The transmission, drivetrain and chassis have been reconditioned by Caresance Classic Cars in Voorschoten (NL), a restoration and technical specialist of Italian and British classic cars.

 

The two-liter four-cylinder of the Alfa Romeo 2000 is directly derived from the 1900 double camshaft engine from the 1950s, developed under the direction of the famous Italian engineer Orazio Satta Puliga – who later also developed the Alfa Romeo Giulietta, Giulia, Montreal and Alfetta. The Alfa Romeo 2000 Spider's engine breathes through two twin-choke Solex carburettors. Semi-open air filters are currently screwed on the carbs, the original filter with housing are delivered with the car.

 

The bodywork of this Alfa Romeo 2000 Spider has never been restored; the sheet metal is rock hard everywhere and the patinated red paint gives the car an very original and authentic look. The quality of the paint is good enough to keep it in its current condition for years to come. However, should you choose to have the bodywork fully repainted, you do not have to be afraid of unpleasant surprises.

 

The car comes with a black hardtop. The red paintwork and the beige leather upholstery of the interior, light brown carpet and black dashboard are a very beautiful combination. The long gear lever on the floor is perfectly positioned, and is linked to a fully synchronized five-speed gearbox, which certainly adds to the driving pleasure that this Italian roadster has to offer.

 

Thanks to the spacious trunk, this very healthy Alfa Romeo 2000 Spider is an ideal classic car for long summer runs through Europe. The car handles fantastically, making it very much at home on mountain roads. Due to the comfortably tuned chassis and the fifth gear, the car is also ideal for long and fast stages on the Autobahn and Autostrada.

 

 

Onze autos

Een oldtimer restaureren is altijd weer uitdagend. Dat is precies waarom we het zo leuk vinden. De speurtocht naar onderdelen, het maken van de ultieme bekleding en de zoektocht naar de authentieke kleur lak: we doen het graag en precies. Soms komen we voor verrassingen te staan en moeten we op zoek gaan naar moderne oplossingen om oude techniek weer werkend te krijgen.