Eigenschappen

Prijs€ 139.000,-
Kilometerstand KM
Jaar1963
Aantal geproduceerd2255
StatusBeschikbaar
Motor6 Cilinder in lijn
Vermogen145 pk
Motorblok nummer106.01
Motor inhoud2600 cc
Transmissie5-bak handgeschakeld
Chassis
Kleur interieurZwart
Kleur exterieurRood
VelgenStalen velgen met originele wieldoppen
Chassisnummer

Omschrijving

Alfa Romeo 2600 Spider (1963)

 

Wat is de Alfa Romeo 2600 Spider toch een elegante verschijning. Glamoureus, maar zonder overbodige flamboyance. Tijdloos, maar van een klassieke schoonheid. De door Carrozzeria Touring ontworpen en vervaardigde cabriolet maakt geen enkel geheim van zijn mediterrane afkomst, maar hoeft absoluut zijn best niet te doen om zijn Italiaanse wortels te benadrukken. Een auto met een coole uitstraling, maar met een onderkoeld temperament.

 

Ook onder de motorkap is de Alfa Romeo 2600 Spider een schoonheid. Voorzien van drie dubbele Solex-carburateurs en goed voor een vermogen van 145 pk, is het de laatste zescilinder lijnmotor die Alfa Romeo in zijn rijke geschiedenis heeft geproduceerd. Overigens heeft de motor nauwelijks verwantschappen met de beroemde zescilinder van de vooroorlogse 6C-uitvoeringen. Het blok voor in de Alfa Romeo 2600 is geheel uit aluminium opgetrokken en de krukas draait in zeven lagers. Bovendien is de cilinderkop voorzien van twee bovenliggende nokkenassen.

 

De Alfa Romeo 2600 Spider doet qua prestaties niet onder voor snelle cabriolets als de Mercedes 230 SL ‘Pagode’ en de Lancia Flaminia 2.5 Spider. Waar zijn motor vooral in uitblinkt, is zijn koppelopbouw over het gehele toerenbereik. In lage toeren levert de zescilinder al heel veel trekkracht, maar ook boven in de toeren zakt de krachtopbouw niet in. De zescilinder is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak, die dankzij de volledige synchronisatie met duidelijke slagen soepel van verzet wisselt en de motor altijd op het juiste toerental houdt, of dat nu bij ontspannen toertempo is of bij een meer gedreven rijstijl.

 

De rode Alfa Romeo 2600 Spider die door Peet Classics wordt aangeboden, is gebouwd in 1963. De auto is nieuw afgeleverd aan een koper in de Britse hoofdstad Londen. Opvallend is dat de auto naar Amerikaanse specificatie is geleverd, met het stuur aan de linkerzijde. Nieuw was de auto gespoten in de kleur Grigio Biacca, krijtwit. Tijdens de grondige restauratie van de auto is de keuze gemaakt om de carrosserie rood te laten spuiten. De gevoerde zwarte softtop verkeert in een uitstekende conditie. Bij de auto wordt tevens een hardtop geleverd, die rood is gelakt.

 

Net als het koetswerk en alle verchroomde sierdelen, verkeert het interieur van de Alfa Romeo 2600 in een voortreffelijke staat. De zwarte lederen bekleding oogt nog steeds als nieuw, en ook het zwarte tapijt vertoont geen tekenen van slijtage of verkleuring. De verchroomde sierlijsten rond de instrumenten en de aluminium spaken en naaf van het grote stuurwielen, steken schitterend af op het zwarte dashboard. Ook al is deze Alfa Romeo 2600 Spider al wat langer geleden gerestaureerd, Je kunt zien dat de auto altijd met heel veel liefde is behandeld.

 

Dat geldt ook voor de techniek. Bij de auto komt een uitgebreid dossier met alle facturen van onderhoud en reparaties. Uiteraard is de hele historie van de auto volledig gedocumenteerd. Een uitgebreide proefrit zal u overtuigen van de kwaliteiten van deze beeldschone klassieker.

 

U bent van harte welkom om de Alfa Romeo 2600 Spider in de showroom van Peet Classics te komen bekijken.

 

English

Alfa Romeo 2600 Spider (1963)

 

Just take a look at the elegant appearance of this Alfa Romeo 2600 Spider. It is a lamorous car, without unnecessary flamboyance. It’s timeless, as well as a classic beauty. Designed and manufactured by Carrozzeria Touring in Milan, this convertible makes no secret of its Mediterranean origins, but it does not make a fuss of its Italian roots. It’s a car with a cool appearance, but with an restrained temperament.

 

Open the bonnet, and the beauty of the Alfa Romeo 2600 Spider continues. Fitted with three twin-choke Solex carburettors and producing 145 bhp, the engine is the last inline six-cylinder Alfa Romeo produced. This engine has hardly any affinities with the famous six-cylinder engine of the pre-war 6C models. The engine in the front is made entirely of aluminum and the crankshaft rotates in seven main bearings. Additionally, the cylinder head is fitted with two overhead camshafts.

 

In terms of performance, the Alfa Romeo 2600 Spider is on par with fast convertibles like the Mercedes 230 SL 'Pagoda' and the Lancia Flaminia 2.5 Spider. This engine particularly excels is its torque build-up. At low revs, the six-cylinder delivers plenty of pulling power, building up all the way to top performance at the tacho’s red lining. The six-cylinder is mated to a five-speed manual transmission, which, thanks to full synchronization, works smoothly with clear movement of the gear stick, to keep the engine on revs. Whether you prefer relaxed speeds or rather a more dynamic driving style, the engine just delivers.

 

This red Alfa Romeo 2600 Spider offered by Peet Classics was built in 1963, to be delivered to its buyer in London. It is striking that the car was delivered to American specification, with the steering wheel on the left hand side. When new, the car was painted in Grigio Biacca, chalk white. During a thorough restoration, the choice was made to have the bodywork painted in red. The padded black soft top is in excellent condition. The car also comes with a hardtop, which is painted red.

 

Like the bodywork and all chrome trim, the interior of the Alfa Romeo 2600 is in excellent condition. The black leather upholstery still looks like new, and the black carpet shows no signs of wear or discoloration. The chrome trim around the instruments, as well as the aluminum spokes and hub of the large steering wheel, contrast beautifully with the black painted dashboard. Even though this Alfa Romeo 2600 Spider was restored some time ago, the car shows that it has always been treated with tender loving care.

 

This also applies to the engine. The history of the car is documented extensively, all invoices for maintenance and repairs come with the car. An extensive test drive will convince you of the qualities of this beautiful classic.

 

You are most welcome to come and try the Alfa Romeo 2600 Spider at the Peet Classics in Voorschoten.

 

Onze autos

Een oldtimer restaureren is altijd weer uitdagend. Dat is precies waarom we het zo leuk vinden. De speurtocht naar onderdelen, het maken van de ultieme bekleding en de zoektocht naar de authentieke kleur lak: we doen het graag en precies. Soms komen we voor verrassingen te staan en moeten we op zoek gaan naar moderne oplossingen om oude techniek weer werkend te krijgen.