Eigenschappen

Prijs€69.500,- dit is de meeneemprijs
Kilometerstand84.213 KM
Jaar2007
Aantal geproduceerd
StatusNieuw binnen
Motorv8
Vermogen420 PK
Motorblok nummer
Motor inhoud
Transmissiehandgeschakelde 6-bak
Chassis
Kleur interieurDonkergrijs leer
Kleur exterieurAntraciet gelakt
Velgen
Chassisnummer

Omschrijving

Audi R8 4.2 V8 (2007)

 

Wat is de Audi R8 toch een tijdloze machine. Alsof hij zo vanuit de toekomst op aarde is geland. Op de vraag of wij zijn ware leeftijd in wilden schatten, zaten wij met ons antwoord er mijlenver naast. 2018? 2016, misschien? Maar nee: deze antraciet gelakte R8 4.2 quattro stamt uit … 2007. Inmiddels heeft Audi’s supercar met middenmotor de respectabele leeftijd van 15 jaar bereikt! De ware liefhebber zal waarschijnlijk de schouders ophalen bij het gegeven, dat deze R8 daarmee geschikt is om zakelijk van de fiscaal voordelige youngtimerregeling gebruik te maken. De Audi R8 als youngtimer. Een idee, waar wij nog even aan moeten wennen.

De Audi R8 is nog steeds een unieke verschijning. Het lage, gestrekte silhouet is onmiskenbaar. De sideblades achter de portieren een karakteristiek designelement. In geval van deze R8 zijn ze orgineel uitgevoerd in carbon net als alle afwerkpanelen in de motorruimte. Destijds een zeer kostbare optie.

Gelukkig hebben de drie eerdere eigenaren de verleiding kunnen weerstaan om deze R8 te ‘verfraaien’ met (te) grote wielen, extra carbon accessoires of een custom uitlaatsysteem. De auto is nog steeds zoals hij in 2007 de fabriek heeft verlaten. Nou ja, afgezien van de kilometerstand dan. Die is in vijftien jaar tijd van 0 naar 85.000 km gedraaid. Omgerekend nog geen 6000 kilomter op jaarbasis.

Deze R8 heeft de geliefde 4,2-liter V8 FSI-motor uit de Audi-keuken tussen de kuipstoelen en de dubbelspaaks achterwielen liggen. Het atmosferische blok levert een vermogen van 420 pk, die via een handgeschakelde zesversnellingsbak (met dat prachtige open schakelschema) en de quattro-vierwielaandrijving op het wegdek wordt overgebracht. In 4,6 seconden accelereert de auto naar 100 km/h, de topsnelheid van de auto ligt boven de 300 km/h.

Dankzij de magnetic ride-schokdemper heeft deze R8 twee duidelijk van elkaar onderscheidende rijkarakteristieken. Comfortabel, met een soepele vering voor dagelijks gebruik of lange ontspannen ritten over de snelweg, iets onderuit gezakt in de fijne met donkergrijs leer beklede kuipstoel. Of sportief, met stugge schokdempers en messcherpe reacties, waarmee je op hoge snelheden een geweldige dosis rijplezier uit de auto kunt putten en de kuipstoelen je stevig vast houden als je op zoek gaat naar de meest extreme dwarskrachten. De Audi R8 doet qua snelheid en wegligging en sportiviteit beslist niet onder voor een Porsche 911 of Ferrari V8 uit dezelfde periode. Sterker nog: waarschijnlijk is de R8 zijn exotische rivalen zelfs de baas.

Dat de Audi R8 een klassieker in wording is, mag wel duidelijk zijn. De auto kan bogen op een enorme lijst van sportieve successen in de GT-racerij, wat op den duur natuurlijk bijdraagt aan zijn status als klassieker. Begin 2022 stond de teller op 16 overwinningen in 24-uursraces. Op de Nürburgring in de Eiffel, is de 24-uursrace op de Nordschleife maar liefst zes keer door een Audi R8 gewonnen.

Voor Peet Classics genoeg argumenten, om dit stukje auto(sport)geschiedenis te verwelkomen in de showroom in Voorschoten.

Audi R8 4.2 V8 (2007)

What a timeless machine it is. As if the Audi R8 has just landed on Earth, after a quick trip from the future. When asked whether we’d like to estimate its true age, we were miles off. 2018? 2016, maybe? But no: this anthracite R8 4.2 quattro dates from ... 2007. Audi's mid-engined supercar has already reached the respectable age of 15 years! The true enthusiast will probably shrug at the fact that this R8 is therefore suitable for business use and take advantage of the tax-advantaged young-timer scheme in the Netherlands. The Audi R8 as a youngtimer. An idea that we have to get used to.

The Audi R8 has still a unique appearance. The low, stretched silhouette is unmistakable. The sideblades behind the doors are a characteristic design element. In the case of this R8, they are made of lightweight carbon fiber. A material that can be found on several spots, such as in the engine compartment. A very expensive option at the time.

Fortunately, the three previous owners have resisted the temptation to 'beautify' this R8 with (too) large wheels, extra carbon accessories or a custom exhaust system. The car is still as it left the factory in 2007. Well, apart from the mileage then. It has turned from 0 to 85,000 km in fifteen years. Less than 6000 kilometers on an annual basis.

This R8 has the beloved 4.2-litre V8 FSI engine from Audi between the bucket seats and the double-spoke rear wheels. The naturally aspirated engine produces 420 bhp, which is transferred to the road via a manual six-speed gearbox (with that beautiful open gate) and quattro four-wheel drive. The car accelerates to 100 km/h in 4.6 seconds, the top speed is more than 300 km/h.

Thanks to the magnetic ride shock absorbers, this R8 has two distinct driving characteristics. Comfortable, with a smooth suspension for everyday use or long leisurely rides on the highway, to be enjoyed when you recline slightly in the fine dark gray leather bucket seat. Or sporty, with stiff shock absorbers and razor-sharp reactions, with a great dose of driving pleasure at high speeds, when the bucket seats hold you tight as you go explore the extreme lateral forces. In terms of speed, road holding and sportiness, the Audi R8 is certainly not inferior to a Porsche 911 or Ferrari V8 from the same period. In fact, the R8 probably even is better than its exotic rivals.

It should be clear that the Audi R8 is a classic in the making. The car boasts a huge list of sporting successes in GT racing, which of course contributes to its status as a classic-to-be. At the beginning of 2022, the counter was on 16 victories in 24-hour races. At the Nürburgring in the Eiffel, the endurance race on the Nordschleife has been won no less than six times by an Audi R8.

Enough arguments for Peet Classics to welcome this piece of car (sports) history in the showroom in Voorschoten.

Onze autos

Ook wanneer u een klassieker zoekt waaraan geen restauratiewerk meer zit, bent u van harte welkom bij Peet Classics. In onze showroom in Voorschoten presenteren wij altijd diverse klassiekers en youngtimers die voldoen aan onze strenge kwaliteitseisen. Ook wanneer u op zoek bent naar een specifieke klassieker of youngtimer, helpen wij u graag.

OUR CURRENT COLLECTION
Whe you are looking for a classic car that does not require any restoration work anymore, we at Peet Classics are more than willing to search the right car. In our showroom in Voorschoten we always present various classic cars and youngtimers that meet our strict quality requirements.