Eigenschappen

Prijs€ 145.000,-
Kilometerstand5.600 Sinds restauratie KM
Jaar1959
Aantal geproduceerd2672
StatusBeschikbaar
Motor6 Cilinder in lijn
Vermogen250 pk
Motorblok nummerV 6515-8
Motor inhoud3440 cc
Transmissie5-bak handgeschakeld
Chassis
Kleur interieurDark Green
Kleur exterieurOpalescent Gunmetal
VelgenSpaakwielenaakwielentaal gespoten
Chassisnummers 838185 dn

Omschrijving

Jaguar XK 150 Drophead Coupé (1959)

De Jaguar XK 150 is een juweel. Een pronkstuk dat nog niets van zijn oorspronkelijke glans heeft verloren. Voorzien van de geliefde S-motor, verwijst hij kostbare exoten als de Aston Martin DB Mk III en zelfs de Mercedes 300 SL ‘Gullwing’ naar het tweede plan. De S-motor is herkenbaar aan de oranje gelakte cilinderkop: rechte inlaatpoorten en drie SU HD8 carburateurs zorgen voor een gezonde voeding van de motor. De legendarische 3,4-liter zescilinder voor in de ranke neus van de XK 150 S komt soepel aan een vermogen van maar liefst 250 pk. Dat is 35 pk méér dan uit de hoogtoerige zescilinder injectiemotor van de 300 SL wordt gepeuterd!

Vergeleken met het miljoen euro’s dat een Gullwing tegenwoordig al gauw moet kosten, is de in 1959 gebouwde Jaguar XK 150 Drophead Coupé uit de collectie van Peet Classics een buitenkansje. En dat terwijl de conditie van deze auto beslist de waardering ‘concoursstaat’ verdient. Tijdens de restauratie is topkwaliteit een absolute vereiste geweest. Daarbij werd het ladderchassis gestraald en vervolgens gegalvaniseerd; in de toekomst een zorg minder. Geen onderdeel van deze XK 150 dat niet in nieuwstaat is teruggebracht: elk boutje en moertje werd gedemonteerd, alles is vakkundig en met een scherp oog voor detail hersteld.

Oorspronkelijk werd deze Jaguar XK 150 Drophead Coupé in Italië geleverd, voorzien van een zwart gelakte carrosserie en een met rood leer bekleed interieur. Na 54 jaar kreeg de auto een nieuw verblijf in België, waar de auto zijn restauratie heeft ondergaan. Daarbij heeft de eigenaar ervoor gekozen om af te wijken van de originele kleurstelling: de auto is nu zeer strak gespoten in Gunmetal Grey en volledig bekleed met donkergroen leer en wollen tapijt van de beste soort.

Vlak na voltooiing van het project kwam de auto in 2016 naar Nederland. Sindsdien heeft de auto slechts 5600 kilometer afgelegd. Dat verklaart de foutloze conditie waarin de auto verkeert. Maar deze auto is beslist niet gerestaureerd om nooit meer uit de verwarmde stalling te komen. Tal van (eenvoudig te rectificeren) modificaties zijn doorgevoerd om het rijplezier naar een nog hoger niveau te tillen.

Zo is de auto onder meer voorzien van elektrische/hydraulische stuurbekrachtiging. Na revisie van de motor bij Satink Classic Car Creations (waarbij het blok is opgewaardeerd naar S-specificatie), werd deze gekoppeld aan een vijfversnellingsbak van Getrag. De achteras is gereviseerd bij Ben Kolvenbach. Elektronische ontsteking, een high-torque startmotor, een wisselstroomdynamo en een Kenlowe-koelventilator maken deze prachtige klassieker heel geschikt voor het afleggen van lange, snelle afstanden. Voor nog meer reiscomfort zijn op maat gemaakte stoelen van de Jaguar XJS in de auto geplaatst. Alle originele onderdelen, inclusief de versnellingsbak, worden met de auto meegeleverd.

Neem voor meer informatie over deze begeerlijke Jaguar XK 150 Drophead Coupé contact op met Peet Classics.

Jaguar XK 150 Drophead Coupé (1959)

The Jaguar XK 150 is a gem. A showpiece that has not lost any of its pure glamour. Equipped with the beloved XK ‘S’ engine, it is able to put such precious exotics als the Aston Martin DB Mk III, and even the Mercedes 300 SL ‘Gulwing’ to second plan. The ‘S’ engine is recognizable by its orange painted cylinder head: straight intake ports with three SU HD8 carburettors prepare a healthy diet for the engine. The legendary 3.4-liter six-cylinder in the slender nose of the XK 150 S delivers a smooth output of no less than 250 hp. That is even 35 hp more than the high-revving six-cylinder injection engine of the 300 SL!

Compared to the million euros you need to pay for a Gullwing these days, the 1959 Jaguar XK 150 Drophead Coupé offered by Peet Classics is a real steal – even while it deserves a ‘concours condition’ rating. Top quality was the target during restoration. The ladder frame was sandblasted and then galvanized; one less thing to worry about in the future. Every part in this particular XK 150 was brought back to to ‘as new’ condition: all bolts and nuts have been disassembled, everything has been restored professionally and with a keen eye for detail.

This Jaguar XK 150 Drophead Coupé was originally delivered in Italy, with a black painted body and a red leather interior. After 54 years, the car got a new residence in Belgium, where the car underwent its top quality restoration. The owner has chosen to deviate from the original color scheme: the car was painted in Gunmetal Gray and fully covered with dark green leather and wool carpet, of the very best quality.

In 2016, shortly after completion of the project, the car came to the Netherlands, where its new owner traveled just 5600 kilometers. This explains the flawless condition of the car. But this car has definitely not been restored to leave it forever in an air conditioned garage. Numerous modifications (that are easy to rectify) take the driving pleasure the XK 150 already had on offer, to an even higher level.

For example, the car is equipped with electric power steering. After revision of the engine at Satink Classic Car Creations (where the block has been upgraded to ‘S’ specification), it was coupled to a Getrag five-speed gearbox. The rear axle has been overhauled by Ben Kolvenbach. Electronic ignition, a high-torque starter motor, an alternator and a Kenlowe cooling fan make this beautiful car suitable for covering long, fast distances. For even more travel comfort, tailor-made seats from the Jaguar XJS have been installed. All original parts, including the gearbox, are supplied with the car.

For more information about this desirable Jaguar XK 150 Drophead Coupé, please contact Peet Classics.

Onze autos

Een oldtimer restaureren is altijd weer uitdagend. Dat is precies waarom we het zo leuk vinden. De speurtocht naar onderdelen, het maken van de ultieme bekleding en de zoektocht naar de authentieke kleur lak: we doen het graag en precies. Soms komen we voor verrassingen te staan en moeten we op zoek gaan naar moderne oplossingen om oude techniek weer werkend te krijgen.