Eigenschappen

Prijs€ 34.000,-
Kilometerstand KM
Jaar1950
Aantal geproduceerd
StatusBeschikbaar
Motor4 cilinder in lijn
Vermogen54 PK
Motorblok nummer
Motor inhoud
TransmissieHandgeschakelde 4-bak
ChassisCabriolet
Kleur interieurBeige
Kleur exterieurGroen
VelgenSpaakwielen
Chassisnummer

Omschrijving

MG TD (1950)

At Peet Classics, this dark green 1950 MG TD manifests itself as a true charmer. Don’t be fooled by its friendly pre-war looks: this roadster drives as you can expect from a lightweight sports car from the 50s. It is not without reason that this model was so popular with American soldiers stationed in Europe, at the time: there weren’t any comparable sports cars built in their homeland. Many military personnel had an MG TD shipped home, when they returned to the United States. And for sure, they weren’t making a mistake!

Although the origins of the MG TD go back to 1936 – the year the TA was introduced – this classic roadster is a lot more user-friendly than its pre-war predecessors. When the MG TD went into production in 1950, the designers left the traditional lines of the TC largely untouched. They rather liked to spend the available development budget on the technology behind the graceful fenders and split hood.

Under its skin, the MG TD shows surprisingly few similarities with its pre-war predecessors. The ladder chassis of the MG Y-Type was used, which is 5 centimeters wider than the old TC chassis. This gives the TD’s driver and passenger extra space. The independently sprung front suspension – instead of a rigid axle, as was still used on the TC – is coupled to an instant-acting rack and pinion steering. For export, MG supplied an LHD TD, just like the car Peet Classics is offering.

When the MG TD went into production in January 1950, the engine was a modern piece of technology. Enthusiasts know this four-cylinder as the XPAG engine. It has a capacity of 1250 cc and with its two SU carburettors, it delivers a healthy power of 54.5 bhp. The XPAG engine was known as an easily tweakable engine. MG itself supplied a Competition version, with a higher compression ratio. Among amateur mechanics, a mechanical compressor was a very popular modification, especially for track use. Speaking of tinkering: when the sleeves have been rolled up, the easy availability of parts is a major advantage of the MG T-type!

This MG TD has undergone a full body-off restoration. A classic, popular color scheme has been chosen for it. The exterior was painted in Woodland Green, the interior is upholstered in biscuit leather. The dashboard has been upgraded with wood veneer, in which the green instruments come into their own beautifully. The MG TD has been rebuilt with a sharp eye for detail, with the revised engine and gearbox being repainted in the original red lacquer.

Naturally, the softtop of the MG TD has also been completely renewed, in the same tasteful color as the interior trim. The chrome of the car has been beautifully restored, with two added spotlights placed on the front bumper.

The restoration of this car is fully documented. Of course, all photos are included with the car. Peet Classics cordially invites you to come and see this charming little classic roadster.

MG TD (1950)

In de showroom van Peet Classics manifesteert deze donkergroene MG TD uit 1950 zich als een ware charmeur. De auto heeft de vriendelijke uitstraling van een vooroorlogse roadster, maar vergis je niet: hij rijdt zoals je van een lichtgewicht sportwagen uit de jaren 50 mag verwachten. Niet voor niets was dit model destijds zo populair bij Amerikaanse militairen die in Europa waren gestationeerd: in hun vaderland werden vergelijkbare sportwagens niet gebouwd. Bij terugkeer naar de Verenigde Staten, hebben vele militairen een MG TD naar huis laten verschepen. Groot gelijk!

Hoewel de oorsprong van de MG TD terugvoert naar 1936 – het jaar waarin de TA werd geïntroduceerd – is deze klassieke roadster een stuk gebruiksvriendelijker in de omgang dan zijn vooroorlogse voorgangers, waarvan de techniek veel zorg en aandacht vereist. Toen de MG TD in 1950 in productie werd genomen, lieten de ontwerpers de bekende lijnvoering van de TC grotendeels ongemoeid. Veel liever besteedden zij het beschikbare ontwikkelingsbudget aan de techniek achter de sierlijke spatborden en onder het gedeelde motorkapje.

De MG TD vertoont onderhuids verrassend weinig overeenkomsten met zijn vooroorlogse voorgangers. Als basis dient het ladderchassis van de MG Y-Type, dat 5 centimer breder is dan het oude TC-chassis. Zodoende hebben de bestuurder en de passagier in de TD welkome extra armslag. De onafhankelijk geveerde voorwielophanging – in plaats van een starre as, zoals nog op de TC werd gebruikt – is gekoppeld aan een direct reagerende tandheugelbesturing. MG leverde de TD voor de export ook met het stuurwiel aan de linkerzijde; zo ook het exemplaar dat Peet Classics aanbiedt.

Toen de MG TD in januari 1950 in productie werd genomen, was de motor een modern stukje techniek. Liefhebbers kennen deze viercilinder als de XPAG-motor. Hij heeft een inhoud van 1250 cc en levert met zijn twee SU-carburateurs een standaardvermogen van 54,5 pk. De XPAG-motor stond bekend als een motor waarvan de prestaties heel eenvoudig opgeschroefd konden worden. MG leverde zelf een Competition-versie met een hogere compressieverhouding, maar toepassing van een mechanische compressor was destijds een populaire modificatie bij hobbysleutelaars (vooral voor circuitgebruik).

Over sleutelen gesproken: buiten het reguliere onderhoud is dat bij deze MG TD niet snel nodig. En als de mouwen een keer opgestroopt moeten worden, is de eenvoudige verkrijgbaarheid van onderdelen een belangrijk voordeel!

Deze MG TD heeft een volledige ‘body off’-restauratie ondergaan. Daarbij is gekozen voor een klassieke, geliefde kleurstelling. Het koetswerk is gelakt in Woodland Green, het interieur is bekleed met beige leer. Het dashboard is opgewaardeerd met houtfineer, waarin de zachtgroene ronde instrumenten prachtig tot hun recht komen. Ook onderhuids is de MG TD met een scherp oog voor detail opgebouwd, waarbij de gereviseerde motor en versnellingsbak weer in de originele rode kleur zijn gelakt.

Vanzelfsprekend is de softtop van de MG TD ook volledig vervangen, in dezelfde smaakvolle kleur als de interieurbekleding. Het chroomwerk van de auto is prachtig hersteld, waarbij op de voorbumper twee extra schijnwerpers zijn geplaatst.

De restauratie van de auto is zeer volledig gedocumenteerd, alle foto’s worden uiteraard met de auto meegeleverd. Peet Classics nodigt u van harte uit om deze charmante klassieker te komen bekijken.

Onze autos

Een oldtimer restaureren is altijd weer uitdagend. Dat is precies waarom we het zo leuk vinden. De speurtocht naar onderdelen, het maken van de ultieme bekleding en de zoektocht naar de authentieke kleur lak: we doen het graag en precies. Soms komen we voor verrassingen te staan en moeten we op zoek gaan naar moderne oplossingen om oude techniek weer werkend te krijgen.