Eigenschappen

PrijsOp aanvraag
Kilometerstand60.134 KM
Jaar1974
Aantal geproduceerd1630
StatusBeschikbaar
Motor6 Cilinder Boxer motor
Vermogen227 pk
Motorblok nummerOp aanvraag
Motor inhoud2687 cc
Transmissie5-bak handgeschakeld
ChassisCoupe
Kleur interieurZwart leer
Kleur exterieurSahara Beige
VelgenFuchs
ChassisnummerOp aanvraag

Omschrijving

- for English see below -

Voor velen is de originele Carrera RS dé ultieme klassieke Porsche, en de enige echte opvolger met dezelfde techniek aan boord is natuurlijk deze hier; de Carrera RS van ‘74. Deze RS werd namelijk geleverd met de felbegeerde 2.7 Liter 210 pk MFI motor en een gelijk gewicht van 1075 kg. Een uitzonderlijke prestatie zeker dit laatste gezien het veel sterkere updated G-model chassis.
Dat het hier gaat om iets heel speciaals is al meteen duidelijk bij starten van de 2.7 MFI. De héérlijke sound en het felle oppakken in toeren maken rijden in deze 911 tot een ware belevenis. Nog specialer wordt ‘t wanneer je beseft dat het meer dan tien jaar (!) zou duren voordat Porsche weer een 911 met dergelijke power zou produceren.
Door aangescherpte regelgeving werden vanaf ’74 werden atmosferische 911’s immers met steeds minder vermogen uitgeleverd. Slechts 175pk voor de 911S en later 197pk voor de Carrera 3.0, weer minder in de SC met 180pk en uiteindelijk dan die lang verwachte 231pk in de Carrera 3.2 (’84 - ’89), maar met nog steeds een magere 207pk voor Noord-Amerika en Japan. De Carrera RS 2.7 MFI is dan ook echt een klasse apart in de historie van de 911. De totale productie van 1633 stuks was erg laag wat de auto nog meer bijzonder maakt.

Onze RS is uitgevoerd in de lekker opvallende kleur Sahara beige met een zwart lederen interieur en is nog matching numbers volgens het aanwezige geboorte certificaat. Van origine Italiaans geleverd is de auto al sinds 2000 in Nederland en er is de afgelopen 20 jr. steeds veel geïnvesteerd om deze in een geweldige conditie te houden. Zo zijn in 2007 de motor en versnellingsbak gereviseerd door een gerenommeerd Porsche specialist; is de carrosserie professioneel van een nieuwe laklaag voorzien en is de techniek volledig aangepakt conform de originele specs. De onderzijde van de auto staat in de originele coating. (rekeningen zijn aanwezig)

Als kers op de taart is er een gelimiteerd uitgegeven naslagwerk bij de auto, gelijk genummerd als het chassis, van schrijver Ryan Snodgrass over de historie van de Carrera RS.

Interesse gewekt, neem contact met ons op voor een afspraak. Peet Classics heet u welkom.

ENGLISH:

For many the original Carrera RS is the ultimate Porsche to have, and sole runner-up with the exact same engine and specs on board is what we have here; the ’74 Carrera RS. This 911 was manufactured with that famous 2.7 litre 210 Hp MFI engine, at an equal weight of 1075 kg. Quite an achievement this last fact since it had the updated and much stronger G-model chassis.

That we’re dealing with something truly special here is evident as soon as we start-up the 2.7 MFI. That spectacular rumble from the back and its fast pick-up in rev range make you aware this 911 is a thoroughbred. It becomes even more special when you realise it would take Porsche more than 10 years (!) to bring out a naturally aspirated 911 with power like this again. The rise in emission regulations led the factory to produce 911’s with less and less power from ’74 onwards, at a mere 175 hp for the 911S, later on 197 hp in the Carrera 3.0, then less again in the SC with just 180 hp. Untill finally there was that 231 hp that everyone was waiting for, in the Carrera 3.2 (’84 - ’89), but still toned down to a low 207 hp for the North American and Japan markets.
All this meant that the Carrera RS 2.7 is within a class of its own in Porsche’s long 911 history. And as total production was stopped at 1633 cars, the number of RS’ still around are very low making this model even more rare and sought for.

Our RS here left the factory in a great stand-out colour Sahara beige combined with black leather trim, and is still matching numbers as is stated by its certificate of authenticity. Originally supplied in Italy, the car has been in The Netherlands for more than 20 years and during that time a lot was spent to keep it in immaculate condition.
In 2007 both engine and gearbox were overhauled by a well respected specialist. Its body was painted professionally and all technical components updated according the original specs. Underneath the RS is in its original coating.
(invoices available)

Cherry on top here is a limited edition book case that comes with the car, numbers matching its chassis/vin; a complete work by Ryan Snodgrass on the Carrera RS’ specific history.

Onze autos

Een oldtimer restaureren is altijd weer uitdagend. Dat is precies waarom we het zo leuk vinden. De speurtocht naar onderdelen, het maken van de ultieme bekleding en de zoektocht naar de authentieke kleur lak: we doen het graag en precies. Soms komen we voor verrassingen te staan en moeten we op zoek gaan naar moderne oplossingen om oude techniek weer werkend te krijgen.