Eigenschappen

Prijs€ 89.500,-
Kilometerstand188.614 KM
Jaar1977
Aantal geproduceerd
StatusNieuw binnen
Motor6 Cilinder Boxer motor
Vermogen230 PK
Motorblok nummer
Motor inhoud3200 cc
TransmissieHandgeschakelde 5 bak G50
Chassis
Kleur interieurZwart
Kleur exterieurSlate Gray
VelgenFuchs
Chassisnummer

Omschrijving

Porsche 911 3.0 Carrera RS replica, rally-geprepareerd 1977

Noem de naam ‘Carrera RS’ en Porsche-liefhebbers worden heel onrustig. De pure, extreem sportieve ‘Rennsport’-versies van de 911 hebben een geweldige sportieve geschiedenis en zijn zodoende bijzonder geliefd. Voor originele RS’en willen verzamelaars op veilingen enorme sommen geld betalen, of het nou gaat om een Carrera RS 2.7 uit 1972, een 964 Carrera RS 3.8 uit 1993 of een recente 991 GT2 RS. Het zijn allemaal collector’s items, auto’s die je het gevoel geven dat de openbare weg een circuit is – en het circuit een strijd om de koppositie. Stuk voor stuk zijn de RS’en gebouwd in een kleine oplage. Wat de mythische proporties van deze auto’s alleen maar extra vergroot.

Na de legendarische Carrera RS 2.7, verscheen in 1974 het eerste evolutiemodel: de op het G-model gebaseerde 911 Carrera RS 3.0. Voorzien van een motor met een tot drie liter opgeboorde cilinderinhoud en een hogere compressieverhouding, tilde deze versie de verbluffende prestaties van de oer-RS naar een nog hoger niveau. De 230 pk sterke boxer was in staat om de Carrera RS 3.0 in slechts 5,2 seconden naar 100 km/h te katapulteren, de topsnelheid van het niet meer dan 1060 kilo wegende kanon lag op 240 km/h. Bijna 50 jaar geleden waren dat sensationele cijfers, waarvoor zelfs de duurste exoten met het dubbele aantal cilinders (uit Italië) eerbiedwaardig het hoofd moesten buigen. Er werden slechts 109 exemplaren van de Carrera RS 3.0 gebouwd. Daarmee behoort deze versie tot de meest zeldzame 911’s aller tijden.

Maar wat doe je als het origineel niet voor je is weggelegd? Als een 911-liefhebber het besluit neemt om op basis van een ‘standaard’ Carrera een RS-replica te bouwen, begrijpt iedereen dat. Dan is dat de enige manier om een langgekoesterde droom gestalte te geven. Een enkele liefhebber gaat echter verder dan dat. Die neemt een Carrera 3.0 als basis, en bouwt geheel naar eigen inzichten een auto die is geïnspireerd op de Carrera RS 3.0. Een unieke auto, die de naam ‘replica’ eigenlijk niet mag worden opgeplakt. Een voorbeeld van zo’n unieke Porsche 911 is nu te zien in de showroom van Peet Classics.

Wat meteen opvalt, is de wijze waarop de wielkuipen worden gevuld. De donkergrijs (Slate Grey) gespoten Porsche 911 staat weliswaar op 15-inch Fuchs-wielen, maar die hebben veel meer bewegingsvrijheid dan de wielen van het ‘standaard’ model. Deze 911 is dan ook geprepareerd voor rallygebruik, en dan kan een wat grotere rijhoogte nooit kwaad. Het setje schijnwerpers op de neus evenmin. De beschermplaat van geperforeerd aluminium onder de voorbumper voorkomt dat de oliekoeler in de neus en de voorwielophanging onzacht in aanraking kan komen met de onverharde ondergrond. Ook onder de motor is een degelijke bepantsering gemonteerd. Deze auto is niet gebouwd om halvewege een rallyproef uit te vallen, maar om de rally te finishen – bij voorkeur hoog in het eindklassement!

Want onder het donkergrijze plaatwerk schuilt techniek die van deze Porsche een bloedserieus rallykanon maken. De oorspronkelijke motor is vervangen door een latere variant van Porsches beroemde luchtgekoelde zescilinder boxer, met een inhoud van 3,2 liter. Standaard levert deze motor een vermogen van 231 pk. Hij is gekoppeld aan een G50-versnellingsbak, nog zo’n legendarisch en geliefd stukje techniek uit de keuken van Porsche. Een sperdifferentieel zorgt ervoor dat er geen moment vermogen verloren gaat, ook al moeten de achterwielen hun tractie zien te vinden in een gladde, onverharde ondergrond.

Niet alleen de betrouwbaarheid van de techniek stond tijdens de bouw van deze 911 boven aan de wensenlijst, ook over de veiligheid van de piloot en navigator is goed nagedacht. Het remsysteem van de auto werd opgewaardeerd met schijfremmen van de 930 Turbo en de ophanging met Bilstein-schokdempers. Voor een optimale werkhouding achter het stuur, is een verstelbare race-pedalenbox toegepast. Uiteraard werd een stevige rolkooi in de auto gebouwd, kuipstoelen van Recaro met vierpuntsgordels van Sabelt houden de inzittenden stevig op hun plaats. Vanzelfsprekend is er een brandblusser aan boord, terwijl een verwarmde voorruit garant staat voor vrij zicht onder alle weersomstandigheden. Met de Brantz International 2 ‘S’ Pro tripmeter zijn fouten in de tijdmetingen uitgesloten.

Deze Porsche moet niet alleen gezien worden, maar ook gehoord! Het op maat gemaakte RVS uitlaatsysteem klinkt fantastisch; zelden hebben wij bij Peet Classics een Porsche 911 gehoord die zo’n indringend geluid voortbrengt. Deze auto kan direct worden ingezet voor rally’s en endurance-wedstrijden. Bij de auto wordt een FEHAC/FIVA Identity Car geleverd, zodat de auto zowel op nationaal als op internationaal niveau kan worden ingeschreven – en zijn eer kan betonen aan de originele Porsche 911 Carrera RS 3.0.

Maak een afspraak om de auto in onze showroom in Voorschoten te komen bezichtigen.

 

 

Porsche 911 3.0 Carrera RS replica, rally prepared (1977)

Just mention "Carrera RS" and Porsche enthusiasts will get very excited. The pure, extremely sporty ‘Rennsport’ 911s have a great race history and are therefore particularly sought after. Collectors are willing to pay huge sums of money at auctions for original RSs, whether it's a 1972 Carrera RS 2.7, a 1993 964 Carrera RS 3.8 or a recent 991 GT2 RS. These collector’s items will make you feel like the open road is a racetrack, while on track you feel like you are battling for the lead. Each and every RS was built in small numbers. Which only further increases the mythical proportions of these very special cars.

After the legendary Carrera RS 2.7, the first evolution model appeared in 1974: the 911 Carrera RS 3.0, based on the G-model. Featuring a bored-out engine with a displacement up to three liters, as well as a higher compression ratio, this version took the stellar performance of the original RS to another level. The 230 bhp ‘flat six’ was able to shoot the Carrera RS 3.0 to 60 mph in just 5 seconds, the top speed of this 1060 kg lightweight 150 mph. Almost half a century ago, these figures were sensational. Even the most expensive exotics with double the number of cylinders (from Italy) weren’t able to keep up. Only 109 Carreras RS 3.0 were built. This makes this version one of the rarest 911s of all time.

But what to do when the original is out of your league? When a 911-enthusiast makes the decision to build an RS replica based on a 'standard' Carrera, everyone understands. It is the only way to make a long-cherished dream come true, isn’t it? However, some enthusiasts go even further than that. For example the former owner of the car offered by Peet Classics. He took a Carrera 3.0 as a basis, and built a car, inspired by the Carrera RS 3.0, entirely to his own unique vision. This particular 911 should not be labeled as 'replica'.

What is immediately noticeable is the spaciousness of the wheel arches. The Slate Grey Porsche stands on 15-inch Fuchs wheels, that have much more freedom of movement than on the 'standard' model. This 911 was prepared for rally stages, where a slightly higher ride height never hurts. Neither does a set of spotlights on the nose. The perforated aluminum skid plate under the front bumper prevents the oil cooler and front suspension from contact with an unpaved surface. Solid armor is also mounted under the engine. This rally car was not built to pray for mercy, it was built to finish – preferably in the highest regions of the leaderboard!

Under the dark-grey sheet metal hides technology that makes this Porsche a very serious rally weapon. The original 3-litre engine has been replaced by Porsche's famous 3.2-liter air-cooled six-cylinder boxer. As standard, this engine delivers 231 hp. It is mated to the legendary G50 gearbox, a differential lock ensures that there is never a moment's loss of power, even if the rear wheels have to find their traction on a slippery, unpaved surface.

Reliability was on top of mind during the construction of this 911, as was the safety of the pilot and navigator. The braking system of the car has been upgraded with 930 Turbo disc brakes, while the suspension got a set of Bilstein shock absorbers. An adjustable racing pedal box has been used for an optimal working position behind the wheel. Naturally, a sturdy roll cage was built in the car, Recaro bucket seats and Sabelt four-point seat belts keep the occupants firmly in place. Naturally, there is a fire extinguisher on board, while a heated windscreen guarantees a clear view in all weather conditions. A Brantz International 2 'S' Pro tripmeter exclude errors in time measurement.

You should not only come over to our showroom to have a look at this Porsche; it should be heard as well! The custom made stainless steel exhaust system makes a fantastic howl. At Peet Classics, we have never heard a Porsche 911 with such a fabulous sound. This car can be used immediately for rallies, as it comes with a FEHAC/FIVA Identity Car for registration at both national and international competition. A great tribute to the original Porsche 911 Carrera RS 3.0.

Please, make an appointment for viewing the car in our showroom in Voorschoten.

Onze autos

Een oldtimer restaureren is altijd weer uitdagend. Dat is precies waarom we het zo leuk vinden. De speurtocht naar onderdelen, het maken van de ultieme bekleding en de zoektocht naar de authentieke kleur lak: we doen het graag en precies. Soms komen we voor verrassingen te staan en moeten we op zoek gaan naar moderne oplossingen om oude techniek weer werkend te krijgen.