Eigenschappen

PrijsOp aanvraag
Kilometerstand64.539 KM
Jaar1967
Aantal geproduceerd
StatusNieuw binnen
Motor4 cilinder in lijn
Vermogen200 pk
Motorblok nummer
Motor inhoud2.3 liter
Transmissiehandgeschakelde 4-bak met overdrive
Chassiscoupé
Kleur interieurbruin
Kleur exterieurwit
Velgenaluminium mini-lite
Chassisnummer

Omschrijving

Volvo Amazon, rally-prepared (1967)

Dat we bij Peet Classics een zwak hebben voor klassieke Volvo’s, steken we nooit onder stoelen of banken. De Zweedse auto’s gaven indertijd al de juiste invulling aan de term ‘duurzaamheid’. Een carrosserie die is bestand tegen de elementen, mechaniek dat niet kapot te krijgen is – en volop technische marge om nog wat te kunnen knutselen. Net als andere modellen van Volvo – zoals de Kattenrug en de 140-serie – is de Amazon een ideale basis voor een historische rallyauto, zoals dit witte exemplaar overduidelijk laat zien. Een auto die onze liefde voor klassieke Volvo’s weer heeft aangewakkerd, en die we vol enthousiasme aan u willen tonen in onze showroom.

Deze Volvo Amazon werd speciaal in 2008 gebouwd, met het idee om intensief rally’s ermee te gaan rijden. Niet het halve werk, voor een toeristisch rondje om de kerk, maar bewapend tegen de meest extreme rally-omstandigheden. En beslist niet met enkel een eervolle vermelding in het klassement als doelstelling. Deze Amazon is een serieus snelle rallyauto, waarbij is uitgegaan van originele specificaties en onderdelen.

Onder de motorkap ligt het passioneel kloppend hart van deze rally-Volvo: een motor die is opgeboord naar een inhoud van 2,3 liter. Vrij ademend door twee grote dubbele carburateurs, is hij goed voor een vermogen van 200 pk. En dat laat de auto horen ook, want voor een vrije doorstroming werd speciaal voor deze auto een uitlaatsysteem van rvs ontwikkeld. Om het vermogen via de vierversnellingsbak gemakkelijk op de ondergrond over te brengen, heeft de Amazon een achteras met sperdifferentieel. Een overdrive brengt enige rust aan boord, wanneer even niet over een klassementsproef wordt geboenderd.

De carrosserie van de Amazon is geheel doorgelast, zodat onwenselijk torderen van de constructie tot een minimum is beperkt. Dat komt de stuureigenschappen alleen maar ten goede. Dat is mede te danken aan de verstelbare Proflex-onderstel. Ook de geïntegreerde rolkooi geeft de auto extra stevigheid – en veiligheid voor de inzittenden. Die is sowieso al van Volvo-niveau, maar werd met harnasgordels van Schroth en remschijven met een diameter van 300 mm naar een nog hoger niveau getild.

Uiteraard is het interieur van de Amazon aangekleed met de beste rally-benodigdheden. Het originele instrumentarium is vervangen een duidelijk afleesbare snelheidsmeter en toerenteller, en werd aangevuld met extra meters voor oliedruk en olietemperatuur. Naast de Brantz Twinmaster zijn er voor de navigator nog twee aanvullende mechanische stopwatches op het dashboard gemonteerd. De Scheel-kuipstoelen zitten als gegoten en bieden ook op een snelle klassementsproef precies de zijdelingse ondersteuning die je als bestuurder of navigator wenst. Het geheel is prachtig bekleed met bruin leer, in combinatie met een hemelbekleding van alcantara.

De benzinetank heeft een inhoud van 100 liter. De set schijnwerpers op de voorbumper brengen licht in de duisternis. En de verwarmde voorruit en achterruit, houden het zicht vrij van condens.

Een auto die je gezien moet hebben. Daarvoor kunt u terecht in de showroom van Peet Classics te Voorschoten.

 

Volvo Amazon, rally-prepared (1967)

It’s no secret that we have a soft spot for the Volvo Amazon, at Peet Classics. Back in the days, cars from Sweden already gave the correct meaning to the term 'sustainability'. Body work that can withstand the elements, mechanics that don’t break – and plenty of margin to do some tinkering to the mechanicals. Like other Volvo models, such as the PV444/544 and 140 series, the Amazon is an perfect starting point as a historic rally car, as this example clearly shows. A car that has rekindled our love for classic Volvos, and which we are excited to show you in our showroom.

This Volvo Amazon was specially built in 2008, with the idea to rally it intensively. Not for the touristic tour around the block, but armed against the most extreme rally conditions. And certainly with more than just a spot somewhere down the rankings as the objective. This Amazon is a seriously fast rally car, based on original specifications and parts.

Under the bonnet lies the beating heart of this rally Volvo: an engine that has been drilled to a capacity of 2.3 liters. Breathing freely through two large twin carburettors and a polished manifold, it delivers 200 bhp to the rear wheels. And the car shows it too: an exhaust system made of stainless steel was specially developed for this car to ensure a free flow. In order to easily transfer the power to the ground via the four-speed gearbox, the Amazon has a rear axle with differential lock. While not doing a special stage, an overdrive brings some peace aboard.

The body of the Amazon is completely welded through, so that undesirable twisting of the construction is kept to a minimum. This benefits the steering characteristics, together with the adjustable Proflex chassis. The integrated roll cage also gives the car extra sturdiness – and safety for the occupants, of course. The safety is already on a high level, as you might expect from a Volvo, but it was taken to an even higher level with harness belts from Schroth and brake discs with a diameter of 300 mm.

Of course, the interior of the Amazon is decorated with the best rally accessories. The original instrumentation has been upgraded with a custom speedometer and rev counter, and has been supplemented with additional gauges for oil pressure and oil temperature. In addition to the Brantz Twinmaster, two additional mechanical stopwatches are mounted on the dashboard for the navigator. The Scheel bucket seats fit like a glove and offer exactly the lateral support you want as a driver or navigator on a fast special stage. The interior is beautifully covered in brown leather, combined with a headlining in Alcantara.

The petrol tank has a capacity of 100 litres.  The set of spotlights on the front bumper bring light into darkness. And the heated windscreen and rear window keep the view clear of condensation.

A car that you must have seen. Please, come and visit the Peet Classics showroom in Voorschoten.

Onze autos

Een oldtimer restaureren is altijd weer uitdagend. Dat is precies waarom we het zo leuk vinden. De speurtocht naar onderdelen, het maken van de ultieme bekleding en de zoektocht naar de authentieke kleur lak: we doen het graag en precies. Soms komen we voor verrassingen te staan en moeten we op zoek gaan naar moderne oplossingen om oude techniek weer werkend te krijgen.