Eigenschappen

PrijsVERKOCHT
Kilometerstand KM
Jaar1964
Aantal geproduceerd
StatusBeschikbaar
Motor4 cilinder in lijn
Vermogen108
Motorblok nummer
Motor inhoud1800 cc
Transmissie4-bak handgeschakeld met overdrive
Chassis
Kleur interieurRood Leer
Kleur exterieurWit
VelgenPanasport
Chassisnummer

Omschrijving

VOLVO 1800S (1964)

De veiligheid en degelijkheid van Volvo’s zijn spreekwoordelijk. Daar voegt de geliefde Volvo P1800 nog een paar belangrijke elementen aan toe. Elementen die het liefhebbershart sneller laten kloppen. De P1800 is namelijk een beeldschone auto – verleidelijk, sexy en cool. Met zijn zwierige lijnen en subtiele staartvinnetjes en chique chroomlijsten, straalt deze Volvo een mediterrane allure uit – maar dan wel met de betrouwbaarheid en stevigheid die je van een Volvo kunt verwachten.

De Volvo 1800S die Peet Classics aanbiedt, is bij uitstek geschikt voor het rijden van vele plezierige klassiekerkilometers – desnoods elke dag. De auto is in 1964 gebouwd (in Zweden), en werd in 1989 geïmporteerd vanuit Californië. Op Nederlandse bodem, heeft de 1800S jarenlang vele probleemloze kilometers afgelegd. Toen tien jaar geleden het besluit werd genomen de auto te restaureren, bleek de carrosserie nog altijd keihard en vrij van (roest)schade te zijn: het lasapparaat kon ingepakt blijven.

Op die manier kon alle aandacht worden verlegd naar de techniek van de Volvo. De motor, versnellingsbak (met elektrische overdrive) en achteras zijn volledig gedemonteerd en met nieuwe onderdelen weer opgebouwd. Op de B18-motor (standaard 100 pk) zijn de twee valstroomcarburateurs verruild voor een eenvoudiger af te stellen en onderhoudsvriendelijke dubbele Weber-carburateur. Samen met de elektronische ontsteking van 123-Ignition zorgt deze voor betere prestaties en een snellere respons van de motor, waardoor de auto veel prettiger in (dagelijks) gebruik is. De originele carburateurs en de mechanische ontsteking worden met de auto meegeleverd. Ook de remsysteem werd tijdens de restauratie volledig vernieuwd.

De combinatie van de crèmewitte carrosserie en het rode lederen interieur is een bijzonder smaakvolle, klassieke keuze. De auto staat op lichtmetalen wielen van Panasport, met Vredestein Quatrac M+S-banden, rondom in de maat 195/65 R 15. Wielen van soortgelijk ontwerp zaten ook onder de Volvo 1800S van Simon Templar (Roger Moore) uit de beroemde tv-serie The Saint. Op de anatomisch gevormde stoelen bieden de in hoogte verstelbare hoofdsteunen extra veiligheid.

Deze Volvo 1800S uit 1964 rijdt subliem en kan uitstekend meekomen in het hedendaagse verkeer. De techniek is nog altijd kerngezond en dankzij de brede moderne banden en het kleine Moto Lita-sportstuur met houten rand en een Elektronische stuurbekrachtiging van EZ-Powersteering, gaat de auto een sportieve rijstijl beslist niet uit de weg. Dit is een klassieker die jarenlang onbezorgd klassiekerplezier te beleven is. Typisch Volvo. Verpakt is een beeldschone coupé-carrosserie.

VOLVO 1800S (1964)

Safety and reliability are proverbial for Volvo. The beloved Volvo P1800 adds a few more important elements to this. Elements that make the enthusiast's heart go faster. The P1800 is such a beautiful car - seductive, sexy and cool. With its elegant lines, subtle tail fins and chic chrome trim, this Volvo exudes a Mediterranean allure - but with the reliability and sturdiness you can expect from a Volvo.

The Volvo 1800S offered by Peet Classics is ideally suited for driving many enjoyable classic kilometers – even every day, if necessary. The car was built in 1964 (in Sweden) and has been imported from California in 1989. On Dutch soil, the 1800S has covered many kilometers without any problems, for many years. When the decision was made 10 years ago to restore the car, the body was still rock-hard, without corrosion and free from any damage. During restoration, the welding machine could remain packed.

So all attention could be shifted to the technology of the Volvo. The engine, gearbox (with electric overdrive) and rear axle have been completely disassembled and rebuilt, with new parts. On the B18 engine (100 bhp as standard) the two downdraught carburettors have been exchanged for an easier to adjust and maintenance-friendly double Weber. Together with the electronic ignition of 123-Ignition, this ensures better performance and a faster response of the engine to the gas pedal, making the car much more pleasant to use (daily). The original carburettors and the mechanical ignition are supplied with the car. The braking system has also been renewed completely during restoration.

The combination of a cream-white body and red leather interior is particularly tasteful. The car stands on Panasport alloy wheels, with Vredestein Quatrac M + S tires, in size 195/65 R 15 all round. Similar wheels were used for Simon Templar’s Volvo 1800S (played by Roger Moore) in the world famous tv series The Saint. The height-adjustable headrests on the anatomically shaped bucket seats provide additional safety.

This 1964 Volvo 1800S drives superbly and can keep up with today’s traffic easily. The drive train is still very healthy and thanks to the wide modern tires and the small Moto Lita sports steering wheel with wooden rim, the car certainly does not shy away from a sporty driving style. This is a classic that can be enjoyed for many more years of carefree classic fun. Typically Volvo. Packed in a beautiful coupé body.

Onze autos

Een oldtimer restaureren is altijd weer uitdagend. Dat is precies waarom we het zo leuk vinden. De speurtocht naar onderdelen, het maken van de ultieme bekleding en de zoektocht naar de authentieke kleur lak: we doen het graag en precies. Soms komen we voor verrassingen te staan en moeten we op zoek gaan naar moderne oplossingen om oude techniek weer werkend te krijgen.