Eigenschappen
| Prijs | € 29.500,- |
| Kilometerstand | 116.635 KM |
| Jaar | 2001 |
| Aantal geproduceerd | 147 |
| Status | Beschikbaar |
| Motor | 6 in lijn |
| Vermogen | 280 pk |
| Motorblok nummer | |
| Motor inhoud | 3300 cc |
| Transmissie | Achterwiel aangedreven via een 5 versnelling automatische ZF transmissie |
| Chassis | |
| Kleur interieur | |
| Kleur exterieur | Alpina Blauw |
| Velgen | |
| Chassisnummer |
Omschrijving
Voor elke rechtgeaarde autoliefhebber is het merk Alpina inmiddels al lang geen onbekende meer. Het merk werd in 1965 opgericht door Burkhard Bovensiepen, telg uit een bekende Duitse familie ondernemers afkomstig uit de omgeving van Beieren. Gedurende de beginjaren lag de nadruk bij Alpina vooral op het tunen van bestaande BMW-modellen. Zo werden er speciale carburateurs ontwikkeld, gelijktijdig nieuw ontworpen cilinderkoppen en krukassen.
Met de verschillende factoren werd Alpina zeer succesvol in de autosport, wat in 1970 zelfs tot het winnen van het European Touring Car kampioenschap, het Duitse heuvelklim kampioenschap en de zeer prestigieuze 24 uur van Spa leidde.
Door alle beperkingen tien gerespecteerd van de productie van onderdelen, besloot Alpina in 1988 te stoppen met alle autosportactiviteiten, en zich te gaan toeleggen op de productie van nieuwe auto's.
Vanaf 1983 werd Alpina concurrerend al als officiële autofabrikant betekenisvol, en was het uit den boze het merk als louter tuner aan te merken.
Elke Alpina onderscheidt zich duidelijk van de reguliere BMW-modellen door de verder ingewikkelde techniek, een geheel op maat gemaakt en zeer luxueus interieur, specifieke lichtmetalen wielen en speciale exterieurkleuren. Naar wens van de klant kan er ook speciale striping worden aangebracht. De nadruk ligt bij Alpina op het verder perfectioneren en personaliseren van in de regel de 3- 5- en 7-Serie modellen en het is de enorme aandacht voor detail en het vakmanschap wat er toe heeft geleid dat BMW AG per 10 maart 2022 de volledige eigendom van Alpina heeft verworven.
Ook bij Peet Classics is een Alpina geen veelvoorkomende auto, en daarom vinden wij het extra leuk dat er nu een prachtige Alpina B3 3.3 Touring aan onze collectie is toegevoegd.
Deze verregaand unieke Alpina is nummer 55 van de slechts 147 totaal geproduceerde Touring-modellen, en is uitgevoerd in de prachtige 'Alpina Blau II' metallic lakkleur voorzien van de originele striping.
De Alpina B3 3.3 werd in 1999 geïntroduceerd, en was gebaseerd op de conventionele E46-generatie van de BMW 3-Serie.
De fantastische 3,3 liter grote zescilinder is in de basis afkomstig uit de E36 M3, die na opgeboord is van 3,2 naar 3,3 liter 280 pk en 335 Nm koppel levert.
De standaard transmissie was een handgeschakelde zesversnellingsbak, maar de eerste eigenaar van deze Alpina koos voor de soepel schakelende ZF 5-trapsautomaat met het beroemde 'Switch-Tronic' schakelsysteem. Op het stuurwiel zijn indirecte links en rechts schakelbare toetsen, waarmee de bestuurder zelf de regie kan overnemen.
Naast de motorische zones heeft deze Alpina ook een gewijzigd onderstel, met andere veren en schokdempers en een van de 330i afkomstig remsysteem met grotere remklauwen.
Onze Alpina werd in het voorjaar van 2001 nieuw geleverd in Japan, en is sinds 2023 in Nederland. Bijzonder aan dit exemplaar is dat de volledige onderhoudsgeschiedenis aanwezig is, inclusief alle originele boekjes en bescheiden die nieuw bij de auto geleverd werden.
Enkele honderden kilometers geleden is er zeer groot technisch onderhoud uitgevoerd, en is de carrosserie geheel deuk- en krasvrij gemaakt. Zelfs de zo specifieke lichtmetalen wielen verkeren in absolute nieuwstaat.
Ook het interieur, voorzien van fantastisch zittende sportstoelen bekleed met speciale stof, ziet er fantastisch uit. De houtbewerking is typerend voor Alpina, en daarmee ook het fraai gestikte sportstuurwiel. Het originele fabricageplaatje met daarop aangegeven dat dit nummer 55 betreft, is niet aanwezig in de dakhemel.
In de staat waarin deze Alpina B3 3.3 Touring verkeert, denken wij een exemplaar aan te kunnen bieden van hoge kwaliteit, precies zoals Alpina het zelf ook altijd voorzien heeft.
Voor de echte autoliefhebber is Alpina een bekende naam in de branche. Alpina, opgericht in 1965 door Burkhard Bovensiepen, een Duitse industrieel uit een Beierse familie, stond aanvankelijk bekend als een tuningbedrijf dat diverse BMW-modellen aanpaste, met name voor gebruik in de autosport.
Een speciaal ontworpen dubbele carburateur, verschillende cilinderkoppen en krukassen waren de onderdelen die Alpina niet alleen zeer populair, maar ook zeer succesvol maakten in de autosport.
In 1970 won Alpina het Europees Kampioenschap Toerwagens, het Duitse Hillclimb Kampioenschap, diverse rally- en circuitkampioenschappen en de zeer beroemde 24 uur van Spa.
Vanwege allerlei productiebeperkingen besloot Alpina zich in 1988 terug te trekken uit de racerij en zich te concentreren op de productie van nieuwe BMW Alpina-auto's.
Al in 1983 was Alpina een officiële autofabrikant geworden en was het niet langer een tuningbedrijf zoals andere bedrijven die vandaag de dag nog steeds BMW's tunen.
Elke Alpina onderscheidt zich duidelijk van de normale BMW-modellen waarop ze gebaseerd zijn, door de meer verfijnde techniek, een zeer luxe en op maat gemaakt interieur, iconische velgen en speciale exterieurkleuren. Ook de speciale striping voor het exterieur is tot op de dag van vandaag nog steeds als optie verkrijgbaar.
Alpina is gespecialiseerd in het verbeteren van modellen zoals de 3-, 5- en 7-serie en vanwege haar geschiedenis van het bouwen van zeer verfijnde auto's heeft BMW AG Alpina officieel overgenomen op 10 maart 2022.
Zelfs bij Peet Classics is een Alpina een zeldzaam ras auto's en daarom zijn we zeer verheugd u deze prachtige Alpina B3 3.3 Touring aan te bieden.
Deze zeer zeldzame Alpina is slechts één van de 147 ooit geproduceerde Touring-modellen van de E46-generatie en is afgewerkt in het speciale 'Alpina Blau II' met originele gouden striping.
De Alpina B3 3.3 werd geïntroduceerd in 1999 en was gebaseerd op de E46-generatie van de BMW 3-Serie.
De fantastisch klinkende 3,3-liter motor is gebouwd om een leven lang mee te gaan en is gebaseerd op de 3,2-liter motor uit de E36-generatie M3. Met 280 pk en 335 Nm koppel is deze Alpina nog steeds razendsnel.
Af fabriek was de standaard transmissie een handgeschakelde zesversnellingsbak, maar de eerste eigenaar van onze Alpina koos voor de zeer soepele ZF vijftrapsautomaat met het beroemde 'Switch'-Tronic'-schakelsysteem.
Aan beide kanten van het stuur monteerde Alpina knoppen om handmatig te schakelen, een optie die tegenwoordig in veel auto's te vinden is. Naast de veel krachtigere motor monteerde Alpina ook een verbeterd chassis, met andere veren en schokdempers, maar ook een ander remsysteem met grotere schijven en remklauwen. Al met al was en is dit een echte rijmachine, maar dan eentje met zeer goede manieren en verfijning.
Onze Alpina B3 3.3 Touring werd voor het eerst geleverd in Japan, in het voorjaar van 2001, en vond in 2023 zijn weg naar Nederland.
Ondanks dat hij meer dan 23 jaar oud is, zijn alle originele boekjes en de complete onderhoudshistorie van de Alpina aanwezig, en de laatste, zeer uitgebreide onderhoudsbeurt is slechts een paar honderd kilometer geleden.
Bij deze service werden alle belangrijke onderdelen vernieuwd of vervangen, en werd het complete exterieur professioneel gereinigd en gepolijst, evenals het interieur.
Zonder deuken of krassen, zelfs de speciaal ontworpen lichtmetalen velgen zien er gloednieuw uit.
Het interieur is voorzien van zeer comfortabele sportstoelen en beschikt over de originele 'Myrtle' houten bekleding en het prachtig gestikte lederen sportstuur.
De hemelbekleding is zwart en het originele schuifdak werkt precies zoals het hoort. Het originele productieplaatje is nog steeds te vinden in de hemelbekleding en geeft aan dat dit nummer 55 is van de slechts 147 geproduceerde Alpina B3 3.3 Touring-modellen.
Gezien de staat van onze Alpina denken we dat dit een echte liefhebbersauto is van de hoogst mogelijke kwaliteit. Precies zoals Alpina het graag gezien zou hebben.
Onze autos
Ook wanneer u een klassieker zoekt waaraan geen restauratiewerk meer zit, bent u van harte welkom bij Peet Classics. In onze showroom in Voorschoten presenteren wij altijd diverse klassiekers en youngtimers die voldoen aan onze strenge kwaliteitseisen. Ook wanneer u op zoek bent naar een specifieke klassieker of youngtimer, helpen wij u graag.
OUR CURRENT COLLECTION
Whe you are looking for a classic car that does not require any restoration work anymore, we at Peet Classics are more than willing to search the right car. In our showroom in Voorschoten we always present various classic cars and youngtimers that meet our strict quality requirements.




























































































