Eigenschappen

Prijs€ 185.000,-
Kilometerstand4.289 KM
Jaar1958
Aantal geproduceerd413
StatusNieuw binnen
Motor8 cilinders
Vermogen140PK
Motorblok nummer
Motor inhoud3.2 Liter
TransmissieHandgeschakelde 5-bak
ChassisCoupé
Kleur interieurLicht bruin
Kleur exterieurBlauw
Velgen
Chassisnummer

Omschrijving

BMW 503
De in 1955 in Frankfurt gehouden IAA-tentoonstelling was het podium waarop BMW twee zeer bijzondere auto’s aan het publiek voorstelde. Dit waren respectievelijk de BMW 503 en 507. Deze adembenemend mooie modellen waren beiden ontworpen door de vermaarde Graaf Albrecht Goertz, die na het opzetten van zijn eigen ontwerpbureau in 1953 kennis maakte met de Amerikaanse BMW-importeur, Max Hoffman. De plannen van BMW om een sportwagen op de markt te brengen waren bij Hoffman bekend, en hij stelde als zodanig voor dat Graaf Goertz als ontwerper aangesteld zou moeten worden. Aldus geschiedde.

Waar de 507 als rank ogende roadster door het leven ging, was de 503 een grote en zeer fraai gelijnde GT. De techniek van beide modellen was afkomstig van de 502 3.2 Super, een auto die nu vooral bekend staat als ‘Barockengel’. Ten opzichte van de 502 zou de 503 een moderner ontwerp krijgen, waarbij het zeer zeldzame cabriolet model zelfs voorzien was van een hydraulisch bedienbaar dak en zijruiten.

Voor het rollende chassis was ingenieur Fritz Fiedler verantwoordelijk, die op basis van de 502 twee nieuwe ontwerpen maakte. Van deze varianten werd de versie met lange wielbasis gebruikt voor de nieuwe 503. Na zo’n twee jaar in productie geweest te zijn, volgde in het najaar van 1957 de tweede serie van de 503. Los van slechts beperkte uiterlijke wijzigingen in de vorm van gewijzigde chroomstrips en een anders geplaatste asbak, waren de wijzigingen vooral van technische aard. Zo werd de versnellingsbak nu direct vastgemaakt aan het motorblok en werd de stuurschakeling vervangen door vloerschakeling.

Hoewel de Amerikaanse importeur Max Hoffman bedacht had om de nieuwe BMW-modellen tussen de sportauto’s van Triumph en de Mercedes 190 SL in te positioneren en voornemens was om veel auto’s te gaan bestellen, bleek BMW zelf hier toch geheel anders over te denken. De BMW fabriek stelde zich ten doel alleen de rijken der aarde te willen bedienen, en was als zodanig dan ook niet geïnteresseerd om hun auto’s aanzienlijk lager geprijsd in de markt te zetten. Door de enorm hoge prijsstelling kwam het zelfs zover dat Hoffman besloot af te zien van zijn importactiviteiten, en er hierdoor geen verkoop- of servicepunt meer was voor zowel de 503 alsmede de 507.

Terwijl de 503 nog enigszins tot de verbeelding sprak bij beroemde welgestelden zoals Curd Jürgens en Tito, zou de 507 de geschiedenisboeken in gaan als een veel te duur en niet krachtig genoeg alternatief voor sportwagens van gevestigde merken. Toen de productie in maart 1959 tot een einde kwam, waren er in totaliteit maar 413 stuks van de 503 geproduceerd maar slechts 253 exemplaren van de 507.

Deze zeer vakkundig en volledig gerestaureerde BMW 503 werd aan het einde van 1958 nieuw geleverd in België. Het is hiermee een 503 van de tweede serie, gemakkelijk te herkennen aan de vloerschakeling. De kleurcombinatie van blauw metallic met een in lichtbruin uitgevoerd lederen interieur is uiterst fraai, waarbij het extra bijzonder is dat de bekleding nog verregaand origineel is en in de loop der jaren een fraai patina ontwikkeld heeft. Toen deze BMW 503 ruim 20 jaar geleden door de huidige eigenaar in Antwerpen ontdekt werd, verkeerde deze vooral optisch in mindere toestand.

Een beperkte aanrijdingsschade ging de kennis en kunde van een vorige eigenaar te boven, maar via vanuit Zuid-Duitsland afkomstig origineel plaatwerk en de toewijding van een zeer bekwame restaurateur, toont de 503 zich weer net zo fraai als ten tijde van de levering, in 1958.

De blauwe metallic lakkleur laat het ontwerp zeer goed uitgekomen, gecomplementeerd door het bescheiden en fraai glimmende chroomwerk.

Tijdens de restauratie zijn kosten noch moeite gespaard om de 503 waar mogelijk weer terug te brengen in absolute nieuwstaat, waarbij het interieur wel zijn even charmante als fraaie patina mocht behouden.

De 3.2 liter grote V8 behoefde relatief weinig werk en bleek tijdens de werkzaamheden nog in opmerkelijk goede toestand te verkeren. Mede hierdoor was een totaal revisie niet nodig, maar werden wel alle pakkingen en diverse andere zaken vernieuwd. Alhoewel ook de achteras in verrassend goede conditie bleek te verkeren, werd verder het gehele onderstel met gebruikmaking van veel nieuwe en originele onderdelen weer teruggebracht naar de toestand zoals de 503 in 1958 de fabriek verlaten had. In het interieur werd de hemelbekleding vakkundig vernieuwd, evenals al het in de auto aanwezige tapijt.

Tijdens de eerste proefritten na de restauratie bleek dat de motor, gekoppeld aan de originele handgeschakelde 4-versnellingsbak toch wel veel toeren maakte. Daarom werd gekozen om een van Getrag afkomstige versnellingsbak met 5-versnellingen in te bouwen die het toerental aanzienlijk verlaagd. De originele en ook gereviseerde versnellingsbak is overigens bij de auto aanwezig en kan, door een goede specialist, altijd weer terug ingebouwd worden. Een andere en prettige aanpassing betreft de volledig onzichtbaar weggewerkte elektronische stuurbekrachtiging, waarmee de 503 zich met groot gemak door het hedendaagse verkeer laat laveren. De, mede door een RVS-uitlaat, bijzonder fraai klinkende 140 pk sterke V8 heeft te allen tijde meer dan voldoende kracht beschikbaar en loopt daarbij volkomen trillingvrij en prachtig rond.

Alle aan deze verbluffend fraaie BMW 503 uitgevoerde werkzaamheden zijn uitvoerig gedocumenteerd in het restauratieverslag, wat maakt dat wij er van overtuigd zijn dat dit een van de beste exemplaren is die momenteel te koop worden aangeboden.


BMW 503

The 1955 Edition of the Frankfurt International Motor Show, was a highlight in the history of BMW. The marque launched two new models, being the luxurious 503 and 507 roadster. These breathtakingly beautiful new models where designed by Count Albrecht Goertz, who, after having worked for the famous Raymond Loewy, had started his own design company in New York. While in New York, Goertz met the American importer of BMW, Max Hoffman. Since Hoffman knew that BMW wanted to introduce a sports car, he managed that Goertz was to be responsible for its design. Although the 507 became a glorious and very elegant roadster, the 503 became a much larger and more luxurious GT. Both models used many components including the engine from the 502 3.2 Super, a car which is now known as ‘Barockengel’. Instead of the classic lines of the 502, the 503 was a much more modern looking car, of which the even more rarer convertible model was fitted with a hydraulic opening roof and side windows. Responsible for the rolling chassis was engineer Fritz Fiedler. Although he started with the chassis from the 502, he designed two new versions from which the long wheel base was used for the 503. After having been produced for a period of two years, BMW launched the second series in Autumn 1957. Apart from some very small optical changes like different designed chrome parts for the exterior and a newly positioned ashtray, the main differences where to be found underneath. The gearbox was now directly fitted to the gearbox, which meant that the steering gearshift was replaced by a floor mounted gear selector. Although US importer Max Hoffman had thought of positioning the new BMW models in between Triumph's sports cars and the Mercedes 190 SL and planned to order a serious number of cars, BMW itself appeared to think completely differently. The BMW factory set out to serve only the rich of the earth, and as such was not interested in marketing their cars at significantly lower prices. The enormously high pricing even got to the point where Hoffman decided to give up his import business, and as a result of that, there was no longer a sales nor service dealer for both the 503 and the 507.

While the 503 still somewhat captured the imagination of famous wealthy people like Curd Jürgens and Tito, the 507 would go down in the history books as a far too expensive and not powerful enough alternative to sports cars from established brands. When production came to an end in March 1959, a total of just 413 units of the 503 had been made, with no more than 253 examples of the 507.

This very beautiful and fully restored BMW 503 was first delivered in Belgium, at the end of 1958. This therefore is a 503 from the second series, easily identified by the floor shifter. The colour combination of blue metallic with a leather interior finished in light brown is extremely beautiful, with the extra special feature that the upholstery is still largely original and has developed a beautiful patina over the years. When this BMW 503 was discovered by its current owner in Antwerp over 20 years ago, it was in poor condition.

Limited collision damage was beyond the knowledge and skill of a previous owner, but with using original sheet metal sourced from the southern part of Germany and the dedication of a highly skilled restorer, the 503 shows itself just as beautiful again as it was at the time of delivery, in 1958.

The chosen blue metallic paint shows off the design very well, complemented by modest and beautifully gleaming chrome work.

A no expenses spared restoration has brought back the 503 to absolute pristine condition where possible, while allowing the interior to retain its patina, as charming as it is beautiful.

The 3.2 litre V8 needed relatively little work and was found to be in remarkably good condition during the restoration. Partly because of this, a total overhaul was not necessary, but all gaskets and various other items were either restored or replaced. Although the rear axle also appeared to be in surprisingly good condition, the entire chassis was restored to the condition as in the 503 had left the factory in 1958, using many new and original parts. In the interior, the headliner was renewed, as was all the carpet from the interior and boot.

During the first test drives after the finished restoration, it turned out that the engine, coupled to the original 4-speed manual gearbox, did high rev. It was therefore decided to fit a 5-speed gearbox

from Getrag, which reduced the revs considerably. The original and also professionally restored gearbox is present with the car and can always be reinstalled by a BMW specialist. Another and pleasant modification concerns the completely invisible concealed electronic power steering, which allows the 503 to navigate contemporary traffic with great ease.

Due to a stainless steel exhaust, the 3.2 litre V8 is sounding wonderfully and performs beautifully with the total power output believed to be around 140 BHP.

All work carried out on this stunningly beautiful BMW 503 is extensively documented in the restoration file, which makes us convinced that this is one of the best examples of the BMW 503 currently for sale.

Onze autos

Ook wanneer u een klassieker zoekt waaraan geen restauratiewerk meer zit, bent u van harte welkom bij Peet Classics. In onze showroom in Voorschoten presenteren wij altijd diverse klassiekers en youngtimers die voldoen aan onze strenge kwaliteitseisen. Ook wanneer u op zoek bent naar een specifieke klassieker of youngtimer, helpen wij u graag.

OUR CURRENT COLLECTION
Whe you are looking for a classic car that does not require any restoration work anymore, we at Peet Classics are more than willing to search the right car. In our showroom in Voorschoten we always present various classic cars and youngtimers that meet our strict quality requirements.