Eigenschappen

PrijsOp aanvraag
Kilometerstand112.548 Mijl
Jaar1929
Aantal geproduceerd1
StatusBeschikbaar
Motor6 cilinder in lijn
Vermogen100 PK bij 3000 rpm
Motorblok nummer30010
Motor inhoud7.668 cc
TransmissieHandgeschakelde 3-bak
ChassisCoupé
Kleur interieurLicht bruin
Kleur exterieurZwart
VelgenSpaakwielen
ChassisnummerS 101 PR

Omschrijving

Het Amerikaanse Brewster & Company werd in 1810 opgericht door naamgever James Brewster.
Brewster startte in New Haven, Connecticut als carrosseriebouwer van luxe rijtuigen en zou
hiermee uitgroeien tot de meest vooraanstaande producent van het land.
Tijdens de Wereldtentoonstelling van 1878, die in Parijs gehouden werd, kreeg Brewster als eerste
en enige Amerikaanse carrosseriebouwer ooit een gouden medaille. Brewster zelf werd
onderscheiden met de Orde van het Legioen van Eer, vanwege de kwaliteit van zijn werk en de
gekozen kleurencombinaties.
In 1896 rolde de eerste autocarrosserie uit de fabriek, en het was in 1905 dat de eerste carrosserie daadwerkelijk op een chassis, van Delaunay-Belleville, geplaatst werd in de fabriek.
Een andere en historisch belangrijke gebeurtenis vond plaats in 1914. Brewster werd agent voor
Rolls Royce, en importeerde als zodanig chassis uit Engeland en maakte hier naar wens van de
klant een uniek carrosserie ontwerp voor.
In die hoedanigheid bouwde Brewster een 46-tal Rolls Royce Silver Ghost modellen om naar zijn
specificatie, voordat de start van de Eerste Wereldoorlog voorlopig roet in het eten zou gooien.
In 1915 vond er nog een belangrijk moment plaats in de geschiedenis van Brewster. Dit was de
start van een eigen productielijn van exclusieve auto’s, die bekend stonden om hun zeer verfijnde
motoren en kenmerkende, ovaalvormige grille.
Na het einde van de Eerste Wereldoorlog hervatte Brewster weer de productie van op maat
gemaakte carrosserieën voor Rolls Royce, en het kwam in 1925 zelfs zover dat Rolls Royce het
bedrijf overnam en hierdoor officieel werd ingelijfd als fabrikant van maatwerk koetswerken onder
de vleugels van het beroemde merk uit Crewe.
Door de overname en in de jaren die volgde zijn er door Brewster in totaal wel ruim 400 op maat
gemaakte Rolls Royces geproduceerd.

Ingaande op de hierboven beschreven zeldzaamheid van de creaties van Brewster, is de hier
aangeboden Rolls Royce Brewster Regent Coupé uit 1929 een echte zeldzaamheid. Deze body is speciaal gebouwd voor de Autosalon van 1929 in New York.
Gebouwd in Springfield (USA) op het chassis van de Phantom I tekende Brewster voor een fraai en zeer onderscheidend tweezits ontwerp, wat voorzien was van een ‘rumble seat’ en de mogelijkheid om deze via de rechterkant van de auto te bereiken. Met dit ontwerp werden luxe en sportieve prestaties knap gecombineerd.
Hoewel van een one-off niet echt sprake is, is dit inmiddels wel de enige overgebleven auto van dit type ter wereld.
Brewster fungeerde ten aanzien van Rolls Royce tot 1925 als onafhankelijk carrosseriebouwer, en
daarmee valt de Regent Coupé dan ook niet te verwarren met de zogeheten Playboy Roadster.
De Playboy Roadster was een origineel, door Rolls Royce Amerika ontworpen koetsvariant, terwijl
de Regent Coupé volledig door Brewster ontworpen maatwerk was, welke kon worden toegepast
op de verschillende Phantom chassis, precies zoals dat hier ook het geval is.
De hier getoonde Rolls Royce Brewster Regent Coupé werd op 7 augustus 1930 nieuw afgeleverd aan Mrs. J.T. Westgate. De auto was een cadeau van Mr. Westgate aan zijn echtgenote, en gezien de oorspronkelijke aanschafprijs, niet zo maar een cadeau!
De Westgates zouden de Rolls Royce nog tot 1938 in bezit houden, alvorens deze werd
overgedragen aan de directeur van een school.
In de bijzondere geschiedenis zijn ook de namen van alle hierop volgende eigenaren opgenomen, tot er in 1998 iets bijzonders gebeurd. De Rolls Royce wordt geëxporteerd naar Nederland, maar nog niet voor goed. Uiteindelijk besluit de toenmalig eigenaar om de auto weer te verkopen, waarop deze in Duitsland terecht komt.
Het is daar waar de huidige Nederlandse eigenaar de Rolls Royce tegenkomt bij een handelaar die zich voornamelijk bezighoud met Mercedes.
En hoewel de toestand in algehele zin op dat moment zeker niet slecht was, werd het plan opgevat om over te gaan op een totaalrestauratie. Deze werd niet zomaar uitbesteed, maar zou geheel in eigen huis uitgevoerd gaan worden.
Gezien het droge klimaat waarin de Rolls Royce altijd verkeerd heeft, was van roest gelukkig geen sprake. Door de jaren heen was het chassis door de wijze van smering van een dikke laag olie voorzien, waardoor besloten werd het gehele chassis te ijsstralen.
Hoewel ook de koets in goede conditie verkeerde, waren er voldoende zaken die niet overeenkwamen met de oorspronkelijke bouwspecificatie. Delen die gepolijst zouden moeten zijn, waren in het verleden overgeschilderd en ook een belangrijk onderdeel als de radiateur bleek niet van het juiste type te zijn. Omdat de huidige eigenaar met de restauratie niet over een nacht ijs wilde gaan en eerst uitvoerig onderzocht heeft wat wel en niet juist was, zijn alle historisch niet juiste details met heel veel aandacht voor detail weer teruggebracht naar hun oorspronkelijke toestand.
Ditzelfde geldt ook voor het interieur, wat voorzien is van vele unieke details en materialen die in de jaren dertig ook al zeer exclusief genoemd mochten worden.
Tijdens de restauratie werd een motorrevisie uitgevoerd, en kreeg alle overige techniek een grondige opknapbeurt. Tot aan het gebruik van het juiste type schroefdraad aan toe, niets is aan het toeval overgelaten om tot het hoogst haalbare resultaat te komen.
De zeldzaamheid van deze zo prachtig gerestaureerde Rolls Royce in combinatie met een historie die bijna 100 jaar teruggaat in de tijd, maken dat wij enorm trots zijn om de opdracht gekregen te hebben een nieuwe, net zo liefhebbende eigenaar te zoeken.
De zeer recente deelname aan Wheels Mariënwaerdt resulteerde in de ‘First in Class’ prijs, wat naast een stukje erkenning voor de zo fraai uitgevoerde restauratie ons alle vertrouwen geeft dat een liefhebber zich zeker bij ons zal gaan melden…

The American based company Brewster & Company was founded in 1810 by James Brewster.
Brewster started out in New Haven, Connecticut, as a coachbuilder of luxury carriages and would
go on to become the country's leading manufacturer.
During the 1878 World's Fair, held in Paris, Brewster was the first and only American coachbuilder ever to receive a gold medal. Brewster himself was awarded the Order of the Legion of Honour for the quality of his work and his choice of colour combinations.
In 1896, the first car body rolled out of the factory, and it was in 1905 that the first body was actually placed on a chassis, from Delaunay-Belleville, in the factory.
Another historically significant event took place in 1914. Brewster became an agent for
Rolls Royce, importing chassis from England and creating unique body designs for them according to the customers wishes.
In this capacity, Brewster converted 46 Rolls Royce Silver Ghost models to his
specifications before the outbreak of the First World War temporarily ended the production.
In 1915, another important moment in Brewster's history took place. This was the
start of his own production line of exclusive cars, which were known for their highly refined
engines and distinctive oval-shaped grille.
After the end of the First World War, Brewster resumed production of custom-made
car bodies for Rolls Royce, and in 1925 Rolls Royce even took over the
company, officially incorporating it as a manufacturer of custom-made coachwork under
the wing of the famous Crewe-based brand.
As a result of the takeover and in the years that followed, Brewster produced a total of more than 400 custom-made Rolls Royces.

Given the rarity of Brewster's creations described above, the 1929 Rolls Royce Brewster Regent Coupé offered here is a true rarity. This body was specially built for the 1929 New York Auto Show.
Built in Springfield (USA) on the chassis of the Phantom I, Brewster designed a beautiful and highly distinctive two-seater, which featured a rumble seat and the option of a rear seat.
Built in Springfield (USA) on the chassis of the Phantom I, Brewster created a beautiful and highly distinctive two-seater design, which featured a rumble seat and the option of accessing it from the right-hand side of the car. This design cleverly combined luxury and sporty performance.
Although it is not strictly a one-off, it is now the only remaining car of this type in the world.
Brewster acted as an independent coachbuilder for Rolls Royce until 1925, and
the Regent Coupé should therefore not be confused with the so-called Playboy Roadster.
The Playboy Roadster was an original body variant designed by Rolls Royce America, while
the Regent Coupé was entirely custom-designed by Brewster and could be fitted
to various Phantom chassis, as is the case here.
The Rolls Royce Brewster Regent Coupé shown here was delivered new to Mrs J.T. Westgate on 7 August 1930. The car was a gift from Mr. Westgate to his wife, and given the original purchase price, it was not just any gift! The Westgates would keep the Rolls Royce until 1938, before it was
transferred to the headmaster of a school.
The history also includes the names of all subsequent owners, until something remarkable happened in 1998. The Rolls Royce was exported to Holland, but not permanently. Eventually, the then owner decided to sell the car again, and it ended up in Germany.
It was there that the current Dutch owner came across the Rolls Royce at a dealer who mainly dealt in Mercedes cars. Although the car was certainly not in bad condition overall at that time, the plan was made to carry out a total restoration. This was not simply outsourced, but was to be carried out entirely in-house.
Fortunately, given the dry climate in which the Rolls Royce had always been kept, there was no rust. Over the years, the chassis had been covered with a thick layer of oil due to the method of lubrication, so it was decided to ice blast the entire chassis.
Although the body was also in good condition, there were a number of issues that did not comply with the original construction specifications. Parts that should have been polished had been repainted in the past, and even an important component such as the radiator turned out not to be of the correct type. Because the current owner did not want to rush the restoration and first thoroughly investigated what was and was not correct, all historically incorrect details were restored with great attention to detail.
The same applies to the interior, which features many unique details and materials that were considered very exclusive even in the 1930s.
During the restoration, the engine was overhauled and all other technical components were thoroughly refurbished. Right down to the use of the correct type of screw thread, nothing was left to chance in order to achieve the best possible result.
The rarity of this beautifully restored Rolls Royce, combined with a history that goes back almost 100 years, makes us extremely proud to have been commissioned to find a new, equally loving owner.
Its very recent participation in Wheels Mariënwaerdt resulted in the “First in Class” award, which, in addition to being a recognition of the beautifully executed restoration, gives us every confidence that an enthusiast will certainly come forward...

Onze autos

Ook wanneer u een klassieker zoekt waaraan geen restauratiewerk meer zit, bent u van harte welkom bij Peet Classics. In onze showroom in Voorschoten presenteren wij altijd diverse klassiekers en youngtimers die voldoen aan onze strenge kwaliteitseisen. Ook wanneer u op zoek bent naar een specifieke klassieker of youngtimer, helpen wij u graag.

OUR CURRENT COLLECTION
Whe you are looking for a classic car that does not require any restoration work anymore, we at Peet Classics are more than willing to search the right car. In our showroom in Voorschoten we always present various classic cars and youngtimers that meet our strict quality requirements.