Eigenschappen

Prijs€ 235.000,-
Kilometerstand KM
Jaar1936
Aantal geproduceerd
StatusBeschikbaar
Motor6 Cilinder in lijn
Vermogen125
Motorblok nummerop aanvraag
Motor inhoud3571
Transmissiehandgeschakelde 4-bak
Chassisn.v.t.
Kleur interieurgroen
Kleur exterieurolijf groen
Velgenop maat gemaakte spaak velgen
Chassisnummer

Omschrijving

Alvis 3.5-Litre Special (1936)

 

Een robuust rollend chassis met een grote, krachtige motor. Zo werden in de jaren dertig de meeste auto’s aan de upper class verkocht, die vervolgens een gespecialiseerde plaatwerkerij in de arm nam om de chassis van stijlvolle, op maat gemaakte koetswerken te laten voorzien. Vaak had de klant keuze uit tal van carrosserievormen: van een zakelijke vierdeurs Saloon tot een chique Drophead Coupé met open kap, of van een Sedanca de Ville tot sportieve Roadster. Veelal werden tal van elementen in het ontwerp verwerkt die de persoonlijkheid van de eigenaar belichaamden; in de jaren dertig waren vele automobielen one-of-a-kind.

 

Naarmate deze auto’s op leeftijd raakten en hun oorspronkelijke glans verloren, vielen ze als goedkope tweedehandsjes vaak in handen van mensen uit de lagere maatschappelijke klassen, die doorreden totdat de auto letterlijk door zijn assen zakte. Maar er waren ook kenners, die in deze handgebouwde auto’s van voor de Tweede Wereldoorlog een perfecte basis zagen voor een sportieve ‘special’. Deze auto’s werden ontdaan van hun oorspronkelijke carrosserie, totdat er weer een kaal, rollend chassis zonder overbodige tierelantijnen stond – precies zoals ze de fabriek ooit hadden verlaten. De nieuwe eigenaar begon vervolgens met de creatie van een gedroomde sportwagen – opnieuw one-of-a-kind.

 

De modellen van Alvis hadden een uitstekende reputatie. Het waren auto’s voor de (vooral) Britse high society, die hoge eisen stelde aan de bouwkwaliteit, de luxe van het interieur en de prestaties. Alvis was bovendien zeer succesvol in de autosport, en werd door kenners in één adem genoemd met de belangrijkste Britse sportieve vertegenwoordigers, Bentley en Sunbeam. Alvis bouwde auto’s met innovatieve techniek; al in 1925 schreef het merk een voertuig met voorwielaandrijving in voor deelname aan een heuvelklim. Ook op Brooklands en Le Mans deed de Alvis 12/50 FWD van zich spreken, met klinkende overwinningen in zijn klasse.

 

In 1935 kwam Alvis met een 3,5-liter zescilinder lijnmotor. Deze krachtbron werd geprezen om zijn uitzonderlijke souplesse en fluweelzachte loop, wat mede te danken was aan de gesmede, zevenvoudig gelagerde krukas. Voorzien van drie S.U.-carburateurs, was deze motor goed voor een vermogen van meer dan 100 pk. Daarmee deed de Alvis 3.5-Litre niet onder voor de SS Jaguar 100 uit dezelfde periode. De motor was gekoppeld aan een handgeschakelde vierversnellingsbak, met volledige synchronisatie – destijds een unicum. Een volledig onafhankelijk geveerde voorwielophanging was in deze tijd evenmin gemeengoed.

 

Doordat Alvis zijn modellen voortdurend bleef doorontwikkelen, bleef de 3.5-Litre bleef maar korte tijd in productie. Nadat het model – als opvolger van de Speed 20 – in oktober 1935 werd onthuld, kondigde zich in augustus 1936 alweer het volgende nieuwe model aan: de Speed 25 met 4,3-liter zescilinder. In totaal zijn van de Alvis 3.5-Litre slechts 61 exemplaren gebouwd, waarvan veruit de meeste als rollend chassis.

 

De Alvis 3.5-Litre werd gebouwd op een chassis met een wielbasis van 3,326 meter. Voor een ruime, luxe limousine een ideaal uitgangspunt. Door de vaak zware constructie van de op maat gemaakte carrosserie, kwamen de capaciteiten van de 3,5-liter zescilinder motor eigenlijk nauwelijks tot hun recht. Dat veranderde pas na de Tweede Wereldoorlog, toen diverse exemplaren van de Alvis 3.5-Litre werden ontdaan van hun oude koetswerk, om omgebouwd te worden tot snelle lichtgewicht ‘special’, met de historische racewagens die raceten op Brooklands en Monthléry als vruchtbare bron van inspiratie.

 

Peet Classics in Voorschoten is terecht trots op zijn bijdrage aan de bouw van één van de meest geslaagde specials op basis van de Alvis 3.5-Litre. De historie van dit exemplaar is uitgebreid gedocumenteerd; gegevens uit het archief van de Alvis Trust bevestigen de overeenkomstige identiteitsnummers van het chassis en de motor. In april 1936 werd de auto als rollend chassis afgeleverd bij Alvis-dealer Leedham’s Ltd. in York. Eerste eigenaar was Baron Lord Henry Frederic Hotham, die de auto van een koetswerk liet voorzien door Mayfair Carriage Co Ltd. in Londen. Dit bedrijf heeft in totaal twaalf 3.5-Litres afgebouwd.

 

In 1973 kwam de auto als project in handen van de Brit Brian Chant, een gerenommeerde klassiekerspecialist en coureur in historische evenementen. Chant kortte het chassis in en met behoud van de originele aandrijflijn bouwde hij hierop een eenzitter. Enkele jaren na de bouw van de special later werd deze geëxporteerd naar de Verenigde Staten. In 2001 werd de auto opnieuw door Chant omgebouwd, maar nu tot tweezitter. De zescilinder lijnmotor van de special, die nog altijd in een uitstekende technische conditie verkeerde, werd voorzien van een scherpere nokkenas en een afgedraaid vliegwiel.

 

In 2014 werd de Alvis 3.5-Litre Special naar Nederland geëxporteerd. De nieuwe eigenaar nam het besluit om de auto grondig te restaureren, en op het door Chant ingekorte chassis een nieuw koetswerk te laten bouwen. De bouw van de volledig nieuwe aluminium carrosserie werd uitbesteed aan de gerenommeerde carrosseriebouwer Carrozzeria Labro uit het Noord-Brabantse Velp. Na voltooiing van de carrosserie, werd deze bij de internationaal vermaarde experts van Classic & Exclusive in Oldebroek gespoten in de huidige groene celluloselak. Peet Classics in Voorschoten is verantwoordelijk voor de technische revisie, het interieur en de opbouw van de auto.

 

Bij de restauratie van de Alvis 3.5-Litre Special is geprobeerd de uitstraling van de authentieke racewagens uit de jaren dertig – die destijds de strijd met elkaar aangingen op beroemde circuits als Brooklands, Le Mans, Monza en Spa-Francorchamps – opnieuw tot leven te wekken. Het ontwerp is eenvoudig gehouden, met prachtige met de hand vervaardigde cycle wings en zwarte elementen. Verchroomde details zijn zoveel mogelijk weggelaten. Bij de opbouw van het interieur is de focus gelegd op functionaliteit; met behoud van de klassieke rijbeleving, moet de auto ook in het hedendaagse verkeer gemakkelijk te besturen zijn.

 

Technisch is de Alvis 3.5-Litre Special in een voortreffelijke conditie. De modificaties aan de motor zijn bij de revisie behouden gebleven, met een gemeten maximum vermogen van 120 pk en een koppel van 280 Nm als resultaat.

 

Deze zeer geslaagde en technisch kerngezonde Alvis 3.5-Litre Special is momenteel te zien in de showroom van Peet Classics in Voorschoten. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Note

geboren als saloon waarvan er 62 zijn gebouwd en van deze Special is er maar 1

Onze autos

Een oldtimer restaureren is altijd weer uitdagend. Dat is precies waarom we het zo leuk vinden. De speurtocht naar onderdelen, het maken van de ultieme bekleding en de zoektocht naar de authentieke kleur lak: we doen het graag en precies. Soms komen we voor verrassingen te staan en moeten we op zoek gaan naar moderne oplossingen om oude techniek weer werkend te krijgen.