Eigenschappen

Kilometerstandn.v.t. KM
Jaar1953
Aantal geproduceerdn.v.t.
!status
Motor4-Cilinder lijnmotor
Vermogen90 PK
Motor nummern.v.t.
Motor inhoud2660 CC
TransmissieHandgeschakelde 3-bak
Chassisn.v.t.
Interieur kleurDonker blauw
Exterieur kleurIce Bleu Metallic
VelgenSpaarvelgen
Chassisnummern.v.t.

Omschrijving

Over de auto:

In opdracht van de Nout Classic Cars hebben wij deze door hun gerestaureerde Austin Healey voorzien van een op maat gemaakt interieur en cabrioletkap.

Geschiedenis:

De eerste Austin Healey was het model 100. De type aanduiding 100 werd afgeleid van de topsnelheid, 100 mijl per uur (160 km).

Opvallend detail bij deze vroege modellen is de neerklapbare voorruit en de kenmerkende Healey gril. De AH 100 had een 4 cylinder motor met 2660 cc en een drie versnellingsbak met Laycock de Normanville overdrive op de hoogste versnellingen.

Voorafgaand aan de Earls Court Motor Show ontdekte Leonard Lord, de directeur van Austin, op de stand van Donald Healey de Donald Healey 100. Voordat de autosalon opende, kocht Leonard Lord de rechten van de Donald Healey 100. Op de autosalon presenteerde Austin en Donald Healey de Austin-Healey 100. De 100 was ontworpen door Gerry Coker en gebouwd door Donald Healey. Hij had een viercilinder-A90-motor van Austin en een carrosserie en chassis van Jensen. De 100 werd de concurrent van de Triumph TR en van vele MG's. De auto werd in Warwick gebouwd, maar al snel werd de productie naar Longbridge in Birmingham verplaatst. De 100-4 BN-1 stopte na twee jaar, in 1955, de productie.

De Austin-Healey 100-4 BN-1 werd opgevolgd door de Austin-Healey 100-4 BN-2 oftewel de tweede generatie. In 1956 kwamen er twee specials van de 100, namelijk de 100M en de 100S, waarvan de 100S alleen voor de racerij was bedoeld. Ook kwam er in 1956 de Austin-Healey 100-6 BN-4 op de markt. De BN-4 kreeg een nieuwe motor, namelijk een 2,6 liter-zescilinder uit de Austin Westminster. Ook kreeg de auto vier in plaats van twee zitplaatsen. In april 1958 kwam er de Austin-Healey 100-6 BN-6 met twee zitplaatsen, omdat de 100-6 BN-4 niet populair werd.

Bron: Wikipedia

Onze autos

Een oldtimer restaureren is altijd weer uitdagend. Dat is precies waarom we het zo leuk vinden. De speurtocht naar onderdelen, het maken van de ultieme bekleding en de zoektocht naar de authentieke kleur lak: we doen het graag en precies. Soms komen we voor verrassingen te staan en moeten we op zoek gaan naar moderne oplossingen om oude techniek weer werkend te krijgen.

Austin Healey 100-4 BN-1

Over de auto:

In opdracht van de Nout Classic Cars hebben wij deze door hun gerestaureerde Austin Healey voorzien van een op maat gemaakt interieur en cabrioletkap.

Geschiedenis:

De eerste Austin Healey was het model 100. De type aanduiding 100 werd afgeleid van de topsnelheid, 100 mijl per uur (160 km).

Opvallend detail bij deze vroege modellen is de neerklapbare voorruit en de kenmerkende Healey gril. De AH 100 had een 4 cylinder motor met 2660 cc en een drie versnellingsbak met Laycock de Normanville overdrive op de hoogste versnellingen.

Voorafgaand aan de Earls Court Motor Show ontdekte Leonard Lord, de directeur van Austin, op de stand van Donald Healey de Donald Healey 100. Voordat de autosalon opende, kocht Leonard Lord de rechten van de Donald Healey 100. Op de autosalon presenteerde Austin en Donald Healey de Austin-Healey 100. De 100 was ontworpen door Gerry Coker en gebouwd door Donald Healey. Hij had een viercilinder-A90-motor van Austin en een carrosserie en chassis van Jensen. De 100 werd de concurrent van de Triumph TR en van vele MG’s. De auto werd in Warwick gebouwd, maar al snel werd de productie naar Longbridge in Birmingham verplaatst. De 100-4 BN-1 stopte na twee jaar, in 1955, de productie.

De Austin-Healey 100-4 BN-1 werd opgevolgd door de Austin-Healey 100-4 BN-2 oftewel de tweede generatie. In 1956 kwamen er twee specials van de 100, namelijk de 100M en de 100S, waarvan de 100S alleen voor de racerij was bedoeld. Ook kwam er in 1956 de Austin-Healey 100-6 BN-4 op de markt. De BN-4 kreeg een nieuwe motor, namelijk een 2,6 liter-zescilinder uit de Austin Westminster. Ook kreeg de auto vier in plaats van twee zitplaatsen. In april 1958 kwam er de Austin-Healey 100-6 BN-6 met twee zitplaatsen, omdat de 100-6 BN-4 niet populair werd.

Bron: Wikipedia